Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Een redelijk mens kan dat onderscheid inderdaad maken. Maar er bestaat niet zoiets als een "redelijke" publieke opinie. Of, om het iets meer in 20ste eeuwse termen te stellen: de "redelijke" massa bestaat niet.
Ik hoop dat je niet de klassieke visie hebt op de middeleeuwen en de kruistochten zoals die ons door 19e eeuwse auteurs is ingelepeld (en nadien voortdurend herhaald in het onderwijs...) ook ik herinner me die verhaaltjes. De passagium generale was eerder een legitimatie en kanalisering door de kerk van een beweging die al langer bezig was. In zekere zin nemen nu de extremere partijen het voortouw in een poging tot een gelijkaardige mobilisatie en kanalisering. Je merkt dat nu al in de manier waarop er over islam wordt bericht in de europese media. Er zijn wel degelijk parallellen te trekken. En neen, het zal ditmaal niet de Kerk zijn die het startschot zal geven...
|
We zijn niet meer in de Middeleeuwen.
Dat maakt dat de "redelijke massa" bestaat.
De mobilisatie zal daarom niet lukken. Integendeel, de islamieten zullen er zelf voor kiezen om deel te gaan uitmaken van de "redelijke massa".