Ik ben daar geen voorstander van. Straf de ouders voor de gevolgen van het gedrag van hun kinderen, maar niet preventief. Op straat lopen na 10 uur kan om allerlei redenen. Met zo'n wet gaan we nog denken dat een kind dat na 10 op straat loopt een crimineel is. Komaan zeg.
Doe me denken aan een mop die ik hoorde in de tijd dat ik in een land in burgeroorlog woonde:
Twee soldaten staan op de hoek van de straat. Het is 5 voor zes 's avonds. Alle mensen gaan vlug naar binnen want om 6 uur is het avondklok en mag er geschoten worden. Een jonge man loopt snel door de straten. Één van de soldaten neemt zijn geweer, legt aan, en schiet de jonge man neer. "Wat doe je nu?" zegt zijn kameraad, "het is nog geen zes uur". "Jamaar" zegt de eerste soldaat "Ik ken die gast. Die zou nooit om zes uur thuis geraakt zijn."
Dit terzijde. Een avondklok is iets voor extreme situaties, en brengt een hoop problemen mee. Sommige mensen uit niet democratische regimes vinden dat misschien een goede oplossing uit gewoonte misschien, maar ik denk niet dat dat in België een noodzaak nog een wenselijkheid is, tenzij we de tendens naar een totalitaire staat willen verder zetten. Daar verzet ik me tegen.
Dat die voorgestelde avondklok moet dienen om 'onbekwame', 'onmachtige' ouders te helpen bij hun opvoeding is werkelijk te ver gezocht. Wie weet willen die ouders naar de politie kunnen bellen voor een serviceje indien hun jongere niet op tijd thuis is, in plaats van dat de papa uit zijn zetel komt om te gaan zoeken.
En ook. Een gevolg zou kunnen zijn dat die ouders dan zich helemaal niet meer verantwoordelijk voelen, en menen te moeten voelen, als hun kroost op straat loopt, te laat. A ja, het is de verantwoordelijkheid van de politie, om de kinderen van straat te houden. Goed gezien, maar nee dank u. Het zijn uw kinderen mevrouw...
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 november 2008 om 13:43.
|