Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WVA
Beste Forumlezers,
ik had eigenlijk een aantal vragen ivm. het recente geweld in Oost-Congo.
- Waarom is Europa niet bereid om meer troepen te sturen om het geweld in te dijken en de situatie te stabiliseren? (Ik kan mij niet voorstellen op welke punten dit zou ingaan tegen onze belangen)
- Indien Europa dit steevast blijft weigeren, is het dan mogelijk voor België om op eigen houtje troepen te sturen? Of gaat dit in tegen bepaalde afspraken binnen de VN?
- Zou België er op de lange termijn geen voordeel uit kunnen halen om troepen te sturen. Duidelijke blijk dat men de 'democratie' in Congo steunt, kan de bilaterale banden terug aanhalen, etc...
- Bovenal lijkt het mij vanuit een bepaalde ethische optiek trouwens niet meer dan normaal dat wij troepen sturen, zeker al om de bevolking te beschermen tegen uitwassen van bepaalde strijdkrachten...Daarnaast is een mss verdere destabilisering van de hele regio een van de gevolgen dus ik begrijp het eerlijk gezegd niet zo goed waarom we geen versterking sturen???
Ik ben zeer geïnteresseerd in het hele conflict en de regio zelf, maar weet er momenteel te weinig over. Moest er iemand zijn die zich hierin verdiept heeft mag hij mij altijd een aantal suggesties doen ivm. te lezen literatuur (boek of internet)...
|
antwoord B, neen Belgiê kan niet op eigen houtje troepen sturen...