Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
De oorlogsbedevaarten hebben geen enkele invloed gehad op de naoorlogse bedevaarten. Die oorlogsbedevaarten hadden plaats in beperkte kring. Piano weet dat, maar verzwijgt dat.
De eerste bedevaart had plaats op 18.8.1940.Er waren 300 aanwezigen, nogal wat minder dan bij de vooroorlogse bedevaarten. De secretaris Clemens de Landtsheer was pas op 9.7.1940 terug, hij was op 14.5.1940 bij het uitbreken van de oorlog opgepakt.
De volgende had plaats op 24.8.1941. De bedevaart vond plaats in de crypte van de toren. Er waren beduidend minder bedevaarders dan het jaar ervoor.
De volgende had plaats op 23.8.1942. Weer in de crypte. Daar kon veel volk binnen, nietwaar Piano.
Op 22.8.1943 had an de 24° bedevaart plaats. Daels had reeds eind 1942 ontslag genomen uit het VNV. De mis werd weer opgedragen in de crypte.
Tenslotte was er op 20.8.1944, net voor de bevrijding weer een bedevaart. Er waren maximum 30 aanwezigen.
Ik gebruik dezelfde bron als Piano, namelijk "De oorlogsbedevaarten"uitgegeven in 2002 te Kortrijk bij Groeninghe.
U kunt rustig vergelijken met de tekst die Piano op zijn site publiceert.
|
Nee, niet correct. De oorlogsbedevaarten werden begeleid door locale vieringen. En ik gebruik een pak meerdere bronnen, dan die ene die jij opnoemt. Blijkbaar ben je maar één paragraaf ver geraakt.