Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2004, 10:53   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerolf Annemans
Vlaanderen heeft een eigen parlement. Dat zou zich eenvoudig tot constituante kunnen uitroepen en de Vlaamse staat kunnen proclameren. Het Vlaamse volk kan zijn recht op zelfbeschikking uitoefenen.
Ik vraag me af of het Vlaams parlement, mocht het die toer opgaan, weldegelijk de wil van de meerderheid van Vlaamse burgers uitvoert.
M.a.w. hebben de vertegenwoordigers en hun partijen daarvoor een mandaat van de bevolking gekregen via impliciete goedkeuring van één of ander punt in hun partijprogramma????
Bij mijn weten behalen de secessionistische partijen samen 1�*2 stemmen op tien. Gezien de koppelverkoop van partijstandpunten, kunnen deze cijfers niet echt geïnterpreteerd worden als een plebisciet voor of tegen secessie, dat geef ik grif toe, doch dit mesje snijdt langs twee kanten.

Mocht de bevolking zich via een eigen referendum uitspreken voor afscheiding, ik zou er me nog kunnen bij neerleggen, maar het doemscenario dat u hier voorstelt, past m.i. meer in het beeld dat ik me vorm van een oligarchie, en dat leunt dichter aan bij een tyrranie dan bij een democratie.