Ondervertegenwoordigd zegt u?
Nu, dat lijkt mij niet om verschillende redenen:
gezien er geen federale kieskring is, maar wel 60 % Vlamingen, stemmen die 60 % vlamingen dus op een Vlaming. Dat wil zeggen dat er in een land als België, met een evenredige zetelverdeling (in tegenstelling tot de VSA bv.) 60% van ons parlement (ongeveer) van een Vlaamse partij moet zijn.
Dat het zo is merken we uit een eenzijdige stemming van de Vlamingen in een kamercommissie van het federaal parlement. Daar zijn de Vlamingen dus in de meerderheid. Ondervertegenwoordigd lijkt me dus niet het juiste woord.
Verder is het geen kwestie van ondervertegenwoordiging. Als Wallonië onafhankelijk zou willen worden, is dat ook niet mogelijk, ondanks het feit dat ze slechts 40 % van ons parlement deel uit zouden maken. Ze worden namelijk vertegenwoordigd, en tal van onze rechtsregels zijn billijk genoeg dat ze toelaten dat elke groep in België, minderheid of meerderheid, vertegenwoordigd is op een democratische manier.
Om die reden kan het dus al niet (en nog enkele redenen dus).
Waarom zeg je dat Vlamingen ondervertegenwoordigd zijn? Dat lijkt mij onzin. Maar u staat natuurlijk vrij uw antwoord te motiveren.