Discussie: Wat zijn markten?
Los bericht bekijken
Oud 15 november 2008, 11:01   #44
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Enkel overheden en banken kunnen legaal 'geld' creëren.En geld creëren vereist helemaal geen hard werken. Gewoon 1000 intypen in plaats van 1 op de printer of computer. Klopt dit of niet?
‘Het klopt wel maar wellicht wordt een dergelijke eenvoud niet begrepen’ …dat was vanuit mijn perceptie m’n bevestigende antwoord. Indien niet duidelijk, tracht ik het wat te omkaderen.
Citaat:
Ik heb het over overheid, banken en geldcreatie zonder evenredig meer prestatiecreatie
Heb eerder gesteld dat we allen ons steentje dienen bij te dragen tot de economie, geen probleem daarmee. Ik denk echter dat dat steentje inmiddels een rotsblok geworden is, wanneer we deze rotsblok als een steentje willen blijven zien, dan zal dit op het maatschappelijke welzijn gaan wegen. Een gevoel van onvrijheid en de daarbij horende depressiviteit is dan ook een normale en logische reactie hierop. Zoals je terecht stelt, is er op zich geen financieel tekort, dit is slechts wat mensen wordt wijsgemaakt. Een onderlinge strijd om het geld wordt dan ook kunstmatig gecreëerd binnen de relativiteit van dit monetaire geldspel. Een wonderbaarlijk en creatief spel maar de gezonde concurrentie die het beoogt laat duidelijk z’n ziektepatronen zien door de excessen die eruit voortvloeien.
Citaat:
De crisis op de geldmarkt is er één van teveel geld uitgegeven en te weinig prestatie teruggeleverd (geld lenen, onvoldoende prestatie, geld kan niet worden terugbetaald). Wat gebeurde dan: de overheden 'redden' hun vrindjes de banken door hen massa's nieuw geld toe te stoppen, met het 'bevel' om nog maar eens massaal uit te lenen. Dat is precies zoals een frietenliefhebber bevelen om frieten te eten. Geld is op zich niks waard. Zonder prestaties die de dingetjes met echte intrinsieke waarde leveren, kan je zelfs met hele winkelkarren vol geld evenveel doen als met één biljet van 10 euro: NIKS.Akkoord met mijn situatie-beschrijving? Ja? Vind je het kunnen dat de overheden dit doen? Waarom?
Je situatiebeschrijving kan ik bijtreden wanneer ik dat vanuit dezelfde perceptie bekijk, geen probleem daarmee. Je verwijst mooi naar de relativiteit van geld, zowel als leidend als lijdend principe. Volgens het huidige paradigma betekent het wel dat mensen veel meer moeten presteren dan noodzakelijk, kan leiden tot burnout en er helemaal niets meer wordt gedaan, uitgeperst door het systeem waarbinnen mensen dus letterlijk zichzelf uitschakelen door de uit z’n verband gerukte prestatiedrang die je aanhaalt. Ik vind het inderdaad niet kunnen dat overheden dit alles negeren, genoeg studiewerk voorhanden.
Citaat:
Als je consequent ben, waarom heb jij dan een computer? En een internetaansluting? Da's allemaal toch overconsumptie volgens jou?
Een computer is een uiting van creativiteit die onze fysieke arbeid vervangt. Het laat toe om kennis te delen, wanneer we echter de gerealiseerde vrije tijd terug in het arbeidsproces brengen, dan ontstaat overconsumptie. Deze overconsumptie gaat dan op zich voorbij aan wat de creativiteit tot doel heeft en derhalve tegennatuurlijk aan het evolutionaire proces dat onderliggend werkzaam is. Traditiegetrouw heeft het menselijke denken steeds wat tijd nodig om zich aan te passen aan deze evolutionaire stromingen, verzet tegen het verlies van oude denkpatronen is ook normaal binnen dit proces. Aangezien er geen precedent bestaat voor de situatie waarin we nu zitten, kan de angst en onzekerheid bijzonder destructief worden, zoals nu ook blijkt.
Citaat:
0 argumenten en 5 lijnen op-de-man-gespeel. Interessant?
Jij bent niet de frustratie, dat is wat je ervaart. Je kan je ermee vereenzelvigen waardoor je denkt dat ik op de man speel. Hierdoor vertaal je de argumenten op een verkeerde manier, gebeurt wel vaker en begrijpelijk.
Citaat:
Overheden zijn legale dieven. Dieven hebben die troelala uiteraard niet nodig. Meer zelfs.Ze kunnen het MISsen als de pest. Want dan verdwijnt hun dwangmiddel. Dat kan ik begrijpen. Voor wat staat je forumnick eigenlijk? Mag Ik Stelen? Het antwoord van de politieke kaste: JA! MIS: dankoewel ik ga zeker voor jullie stemmen op de volgende bollekeskermis.
Grappig, ‘Mag Ik Stelen’, zo had ik het nog niet bekeken, al komt de eigen invulling dicht in de buurt. Dat het MIS gaat is je al opgevallen, voorts is het een verwijzing naar ‘Mensen Integraal Samen’, maar zeer zeker ook naar ‘Money Illusion Syndrome’. Uit dit laatste komt wellicht je gevatte term ‘Mag Ik Stelen’. Het systeem laat inderdaad toe legaal te stelen, zolang we dat systeem in stand houden hoeven we dan ook niet te klagen. The Money Illusion Syndrome is dan weer een verwijzing naar die ‘auto immuun ziekte’ die je eerder op ‘hoera’ hebt onthaald. We maken progressie, leuk dus.
Citaat:
Ik ga es in jouw forumtrol-stijl gaan: Voel je je nu geviseerd? Dat komt door je frustraties en achterhaalde denkpatronen die je innerlijke strijd laten verzanden in verstarring!
Hoe kan vrijheid zich geviseerd voelen, gevoelens zijn er uitingen van om je de vrijheid te laten herinneren. Moeten we het dan eerst over vrijheid hebben vooraleer gehechtheid te begrijpen misschien?
MIS is offline   Met citaat antwoorden