Los bericht bekijken
Oud 16 november 2008, 07:50   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat u wilt is incompatibel, vergelijkbaar met een vierkante cirkel.

Enfin, 'k wil dat ook wel, ze. Maarja.

EN laat ik uitleggen waarom.

Als je wilt dat het 100 procent veilig is, dan moet de bank dat sowieso 100% in kas houden.

U kan echter wel het risico nemen dat de bank dit geld mag uitlenen. Dan kan u inderdaad een rente krijgen, maar (1) dit geld is niet direct opvraagbaar en (2) het zou eventueel kunnen mislopen bij gevaarlijke investeringen of iets van dergelijke aard.

Dus, het is of het een (een goede rente) of 100% garantie.
Jij verstaat iets anders onder 100 persent garantie dan ikzelf. Het is niet dat alle spaargeld onmiddellijk opvraagbaar moet zijn; daarvoor zijn er ratings enz.

Citaat:
Mjah, hierin zit de onderliggende vooronderstelling dat een marktwerking daarin niet genoeg is & dat een overheid dat beter kan. Dat laat ik voor deze discussie even terzijde, maar 'k heb daar mijn twijfels bij. (Alhoewel dat een overheid hier mss niet onverdeeld onsuccesvol kan zijn - is het nog steeds gevaarlijk.)
Je verstaat ook al iets anders onder het woord "reguleren" dan ikzelf.
Zo wordt het moeilijk diskuteren.

Citaat:
Zo'n verzekering is pure fictie. Sorry, 'k weet dat de gedachte in media en sommige literatuur overheerst dat 'je je tegen alles kan verzekeren', maar dit is echt een fictie. Een bank kan zichzelf niet verzekeren, tenzij door verregaande overheidstussenkomst waardoor je weer het risico loopt dat je crisissen zoals nu zult hebben. Het kan wel dat je voor 90% verzekerd wilt zijn - waardoor er een 10% vergoeding wordt afgestaan voor als het misloopt, maar dan is er geen 100% meer - wat je wou.
Ik dacht dat zulks wel mogelijk was en zelfs zeer gebruikelijk, dat sisteem van herverzekeren op interntionaal nivo; wellicht is in deze een herverzekering bij de staat goedkoper (vergelijk bij ons: iedereen is verplicht zich aan te sluiten bij een mutualiteit, waardoor het geheel wel krachtiger wordt ....)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden