Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2004, 23:38   #117
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Wat heeft het voor zin om naast de zaak te blijven rommelen? Ik denk dat filo beter eens een wulpse dame met wat zwepen en kettingen gaat bezoeken om zijn SM driften te bekoelen, ipv kost wat kost op zijn eigen westerse cultuur te blijven meppen.

Over auto-racisme kunnen we ook nog eens een hele draad starten (doe ik wellicht). Het is iets wat reeds beschreven werd door tal van antropologen: de zelfhaat voor de eigen cultuur, in casu: opgezadeld zitten met een bijna suicidaal schuldgevoel om westers te zijn.

Ik zie een analogie tussen de oorzaak van het moslimterrorisme enerzijds en anderzijds de noodzaak van sommige westerlingen om hun eigen cultuur met allerlei rationele en minder rationele argumenten te kelderen op niet aflatende wijze.

Die analogie is te vinden in het begrip “NIJD”, “AFGUNST”. Dit niet logische overtuigingsmiddel werd reeds beschreven door Aristoteles (Filo, this is your turf) in zijn Retorica (voor de geïnteresseerden: Boek 2) als zijnde een negatieve boze kracht, diep in de menselijke psyche geworteld. Phthonos (afgunst) bestaat erin om alles in het werk te stellen (via irrationele middelen) om je buur niet het “goede”, het succes te laten bezitten of genieten.

Er vanuit gaande dat het moslimterrorisme voortvloeit uit de “phthonos” tov het succesvolle westen, zo zouden sommige westerlingen, via een diepgeworteld schuldgevoel of gewoonweg angst van intimidatie, geneigd zijn toe te geven aan die nijd, afgunst van anderen. Ik zie dit proces meer en meer aan het werk...
straddle is offline   Met citaat antwoorden