Los bericht bekijken
Oud 19 november 2008, 19:36   #8
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Blijkbaar is er bij de Vlamingen in Brussel een duidelijke nieuwsgierigheid aanwezig om zich vertrouwd te maken met vreemde talen, waaronder het frans. Ja : zelfs een vastbelotenheid om zich waar te maken in deze stad, die evolueert van 2 tot gewoon meertaligheid.. terwijl er anderzijds een groot deel van de bevolking het als een gerechtvaardigde eis ziet dat eenieder het recht heeft op ééntaligheid, zolang die ene taal dan wel het Frans is. Een ander facet is "de brusselse rand" - ie. het vlaamse gebied waar vlamingen thuis zijn en franstaligen of andere anderstaligen als immigranten
gezien worden. Ik kan me best voorstellen dat de bereidwillige posters van bovenstaande brusselse vlamingberichten, in het geval dat ze door hun succesvolle carriière het nodige bijeengegaard hebben om een mooie villa in "de brusselse rand" te kopen, ze zich eerder op hun gemakt voelen tussen hun medemigranten de franstalige brusselaars of de "autochtone" échte vlamingen.
Wat jij 'autochtone échte Vlamingen' noemt, zijn jammer genoeg de in min of meerdere mate marginale groep van de plat Brussels sprekende 'Marolliens'. De afstand met de hogergeschoolde, correct Nederlands sprekende nieuwe inwijkelingen uit Vlaanderen is inderdaad onoverbrugbaar.

Uiteraard heb ik goed Frans leren spreken. Het is en blijft de voertaal in Brussel, zelfs al heeft de helft van de Brusselaars een Vlaamse naam (die ze vaak niet eens goed kunnen uitspreken!)
Brussel is verfranst, maar wie zijn schuld is dat? Er wonen enorm veel 'gemengde koppels' in Brussel. Ik bedoel: een Vlaams-Franstalig koppel. Wel, uit ervaring kan ik zeggen dat de kinderen steeds in het Frans worden opgevoed.
De Vlaming komt niet genoeg voor zijn cultuur op (wat nog iets anders is dan zich van andere culturen af te sluiten, BDW!) en betaalt daar dan ook de prijs voor.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden