Los bericht bekijken
Oud 21 november 2008, 09:08   #83
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het systeem is weldegelijk de goedkoopste manier om te bouwen, als je zuiver maar materiaal kijkt en enkel de producent verhalen geloofd.

Het probleem is echter dat men bij dit systeem of lange tijd een betonpomp moet gebruiken. Men mag namelijk slechts 1 meter per uur hoog opvullen of men moet er steunbekisting rond zetten.

Maar dan nog blijft het goedkoper dan de baksteen of snelbouw.
Dit omdat men beton met slechts 150kilogram cement per m³ kan gebruiken in dit systeem als men met steunbekisting werkt. Die men dan weer zeer goedkoop kan huren.
Het systeem met betonpomp leek me ook voordehandliggend.
Maar het geeft een zekere tijdsdruk.
Tenslotte moet je naast het vullen ook nog leidingen voorzien (worden in de bakken aangebracht en omgeven door beton), wapenen, controleren,...
Ik vraag me af of het niet beter is te werken met één of een paar gewone betonmixers (waarbij je zelf je beton klaarmaakt) en deze in een soort vultrechter stort, die je met een gehuurde bouwkraan tot boven de te vullen bakjes brengt.
Geleidelijke vulling verzekerd lijkt me, alsook de luxe van even te kunnen nadenken als de werken aan de gang zijn en indien het nodig is hier of daar wat bij te sturen.
satiper is offline   Met citaat antwoorden