Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Ik denk dat ik Sharon begin door te hebben:
Het is overduidelijk dat er vroeg of laat een onafhankelijk Palestina komt, en niet eentje louter op papier, maar eentje zonder IDF soldaten en kolonisten. Als dat nu direkt zou gebeuren is het hek van de dam, omdat er bijna direkt een burgeroorlog zou uitbreken tussen het seculiere (arafat) en het islamitische kamp. Hamas wil van Palestina een Sharia-staat maken, terwijl Arafat eigenlijk liever het westen te vriend houdt.
Een streng militaristisch moslimland kan Israel niet hebben naast zich, het moorden zou gewoon doorgaan, ook al omdat Hamas herhaaldelijk heeft gezegd dat ze niet tevreden zijn met enkel dat stukje land, heel Israel moet eraan.
Daarom zijn ze nu het vredesproces aan het voorbereiden...
Deze situatie had 40 jaar geleden vermeden kunnen worden, maar we zijn nu waar we zijn, en al ben ik geen Israel-fan, het is misschien de enige manier. Of zijn er *nog* alternatieven?
Het is ook overduidelijk dat de rest van de wereld wel hard staat te roepen aan 1 van de twee kanten, maar verder staan ze er daar alleen voor.
|
Waarom wil Sharon dan niet meer met Arafat praten? Waarom maakt hij van de Hamas-leiding dan Martelaars? Sharon wil aan Europa en de VS tonen dat hij zoekt naar een oplossing door oa het opdoeken van nederzettingen (in theorie althans) maar in praktijk zet hij keihard de oorlog verder (zeker onder druk van zijn extreem rechtse regeringspartners)