Ik lees hier voortdurend verwijzingen naar de tijd van de slavenhandel en de Congo-Vrijstaat, persoonlijk eigendom van LeopolII... Er valt niet te betwisten dat er toen verschrikkelijke dingen zijn gebeurd die door niets of niemand kunnen/moeten goedgepraat of geminimaliseerd worden. Maar ik voel mij persoonlijk niet in het minst verantwoordelijk voor wat er toen buiten mijn wil, mijn goedkeuring en voor mijn geboorte is gebeurd!!!
Ik vind het gewoon larie en apekool om daar nog over te beginnen bij elke discussie van die aard! Alsof bvb iedere Afrikaan, die misschien nog niet of amper kan lezen of schrijven op de hoogte is van wat wij hier uit onze geschiedenisboekjes halen en daardoor zijn gedrag laat bepalen!
Ik zit meer met de vaststelling dat de meeste van die landen nu al een hele tijd "onafhankelijk" zijn en in al die jaren enkel bewezen hebben dat ze ten eerste met veel gruwelijker dingen bezig zijn dan wij toen, en dit tegen hun eigen bevolking of buren en ten tweede dat ze met al hun vrijheid en rijkdommen zelden of nooit iets aanvangen dat het vermelden waard is, afgezien van plaatselijke politiekers en potentaten allerhande die hun zakken vullen en de miserie van hun eigen volk amper een blik
waardig achten.
Om nog eens terug te komen op het begin van mijn reactie: moeten wij nu eigenlijk geen bommen helpen leggen in Spanje bvb, want die hebben hier nogal wat uitgespookt in de tijd van Alva, de Inquisitie enz En zo zou ik nog heel wat voorbeeldjes kunnen aanhalen, maar een "reactie" is nu eenmaal geen half boek...
|