Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann
Geloof jij nu werkelijk in democratie? we hebben het afgelopen anderhalf jaar gezien welke mooie "democratie" we hier hebben. Ik denk dat men gerust kan stellen dat het begrip "democratie" een mooie utopie is maar in de praktijk daar weinig van in huis komt. Ik moet altijd lachen met partijen/parlementairen die zich met uitgestreken gezicht verkopen als zijnde democratisch maar van zodra ze de kans krijgen hun dictatoriaal gezicht de bovenhand krijgt. Het cordon sanitaire is daar trouwens het mooiste algemeen voorbeeld van (zonder zelfs trouwens een VB voorstander te zijn).
Wat die dictatuur van de minderheid betreft: welke minderheid? de Vlamingen? Werknemers? Voor zover ik weet zijn beide groepen in de meerderheid.
Jij stelt dus trouwens onomwonden dat de ontslagregels (2 maand voor bedienden, 15 dagen voor arbeiders -schiet me nu niet dood als het niet 100% correct is maar ik zal er niet ver naast zitten) bepaald zijn in onderlinge afspraak met de werkgevers en werknemers (let wel, ik spreek van werknemers, ik spreek niet van vakbonden) hé. Ik denk (ik ben er zelfs zeker van) dat werkgevers veel liever werknemers op straat willen kunnen zetten wanneer zij willen, zonder zich te moeten houden aan allerhande spelregeltjes die hen OPGELEGD zijn. En dat arbeiders veel liever eenzelfde luxebehandeling zouden krijgen als bedienden.
|
Je schrijft hier eigenlijk dat de besluitvorming in een democratie het resultaat is van compromissen, waarin eenieder zich onmogelijk voor 100 % kan herkennen. Dat is absoluut correct : waardoor zou je het willen vervangen ?
Door een dictatuur van een "door god gezondene", die je niet kan afzetten tenzij door hem te vermoorden ? De farao's, het perzische rijk, Alexander de Grote, het Romeinse Rijk, Het Karolingse rijk .. en ga zo maar door tot je weet wel wie... Als deze staten hebben hun zeer voorspoedige periodes gekend voor zover ze het geluk hadden om met een "verlicht despoot" te mlaken te hebben, helaas was het merendeel van de tijd dat die rijken bestaan hebben dat niet het geval. Momenteel in de hoogtechnologische tijden waarin we leven is een dergelijk systeem onmogelijk geworden (bekijk de pogingen van de Argentijnse en Griekse Kolonels en hoe spoedig ze verdwenen).
Overigens is "democratie" een werkwoord - het heeft nood aan de noodige verfijning - "civiele acties" hebben de neiging om zich in de plaats te stellen van een keurslijfbesluitvorming zoals die nu bij middel van politieke partijen
gebeurd.
Het solidarisme kan slechts aan de macht komen via een staatsgreep, zoals dat in het verleden met haar "voorgangers" gebeurde.. Een dergelijke actie zou in dit deel van de wereld absoluut niet meer kunnen ; zo dom krijg je de mensen niet meer zelfs niet meer dan een halve eeuw na het eerdere experiment.