Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Straddle,
Beste jongen, droom gerust, maar hou het wat kalm en zadel anderen niet op met jouw dromen over "een wulpse dame met wat zwepen en kettingen" om je SM driften te bekoelen, its not my cup of thea
Ik schreef reeds meer dan eens, niet fier te zijn op het feit dat ik hier geboren werd en niet elders, en dat de westerse "cultuur" zich idd. héél wat te verwijten heeft....
Dat er vanuit andere culturen nijd, afgunst en vooral wrokgevoelens ontstaan zijn tgv daarvan is zo evient als het zonlicht: wat had je anders verwacht?
Eeuwen kolonialisme vergeet men niet licht als men achterblijft met de schade ervan. Om d�*t te begrijpen heb je Aristoteles niet nodig, hoop ik.
Ik hoop dat je ook begrijpt dat niet iedereen in het westen daar fierheid uit haalt, zoals jij schijnt te doen.Ken je de uitdrukking "plaatsvervangende schaamte" dan niet? Het zou tijd worden...
|
Filo,
Ik ben anders wel vergeten hoe de Romeinen, de Vikings, de Spanjaarden, de Habsburgers, de Duitsers hier tekeer zijn gegaan. Toch voldoende om daar de huidige generatie en mijn vrienden in Italie, Skandinavië, Spanje, Oostenrijk, Hongarije en Duitsland niet mee te gaan ambeteren.
In de Andes ontdekte ik hoeveel oude inca-afstammelingen nog steeds boos zijn op de Spanjaarden, maar ik ontdekte eveneens hoe de mooie inca beschaving een aantal even mooie pre-incabeschavingen om zeep heeft geholpen.... zo zie je maar...
Dat is nu eenmaal geschiedenis. En zoals ik elders al gezegd heb: Europa en het westen (de VS heeft zich zelf nooit aan het barbaarse plunderingskolonialisme schuldig gemaakt) heeft uit haar fouten en misdaden geleerd. We hebben binnen in Europa leren praten met elkaar en diplomatie, wederzijds respect en overleg als hoogste ideaal ingevoerd.
Het heeft weinig zin om bij de oude wantoestanden te blijven staan vanuit een destructief schuldgevoel. We leven in het NU. We hebben ons gebeterd, we verbeteren ons elke dag nog en we moeten géén barbarisme meer tolereren omdat wij het vroeger ooit eens gedaan hebben.
Schuldgevoelens en nijd zijn destructieve krachten en helpen de mensheid geen zier vooruit. Daarover kunnen we discussiëren in die andere thread.