Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange
Dat is omgekeerd ook zo toch. Dat staat trouwens ook zo in het artikel in de knack. Voor een aantal grote kleppers zoals deus is het geen probleem om in Wallonië airplay te krijgen, maar kleinere onbekende Vlaamse bands worden ook niet gedraaid in Wallonië. Dat is voor hen ook het buitenland.
Trouwens, wordt er veel Nederlandstalige muziek gespeeld op pakweg Pure FM? Monza, Gorki, Lais, de mens, etc? Ik luister af en toe wel eens naar Pure FM als ik in Brussel ben, maar naar mijn weten heb ik nog geen Nederlandstalige nummers gehoord. Omgekeerd hoor ik tal van anderstalige muziek op de Vlaamse radio, tot Ijslandse toe (Sigur Ros).
|
Lais treedt/trad af en toe op in Frankrijk en Wallonië. Hooverphonic ook big, net al An Pierlé en ook Sioen.
Voor de rest zijn er al zoveel Franstalige nummers dat er ze enkel nog af en toe wat Engels draaien. Wegens het overaanbod in die 2 talen moet men de moeite niet meer doen om nog naar andere talen te luisteren.
Zeker geen Nederlands want, jammer voor ons, de gemiddelde anderstalige vindt dat geen mooie taal. Als er nog iets anders moet dan FR of Engels dan komt eerder het - volgens veel Europeanen - Italiaans in aanmerking.
In Vlaanderen kan men helaas zijn dag niet vullen met enkel degelijke Vlaamse muziek wat wel mogelijk is met groepen/zangers uit Franstalige landen.
Ik heb eens in De standaard (geloof ik) een lovend artikel gelezen over Frankrijk waar men erin geslaagd was om de Engelstalige R&B op een geloofwaardige manier ook in het Frans te brengen met eigen artiesten i.p.v. enkel te luisteren naar Angelsaksische artiesten.
Voor la petite histoire: ooit had Twarres in Wallonië een kleine hit met een liedje in het Fries.