Los bericht bekijken
Oud 22 maart 2004, 21:23   #10
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Iedereen heeft natuurlijk het recht van mening te veranderen, ook Reginald Moreels, en ook als het veranderen van mening bijna op jaarbasis gebeurt.
Men moet zich dan echter bewust zijn van een probleem, namelijk dat het voor een kandidaat kiezer niet voor de hand ligt om het vertrouwen te schenken aan iemand die pakweg vier keer gedurende een legislatuur van gedacht verandert.
En wat de mening over het cordon betreft: het cordon doorstaat de toets van de wettelijkheid niet.
Zolang wij een vertegenwoordiger kiezen die na zijn verkiezing onafhankelijk moet zijn om het algemeen belang te dienen en dat staat nu eenmaal nog altijd in art.42 van onze Grondwet, dient men voor elke verkozene respect te hebben, welke ook zijn mening is want kiezers hebben hem een mandaat gegeven. Hem op welke wijze dan ook uitsluiten omdat hij lid is van een bepaalde partij is ingaan tegen de basisregels van onze democratie.
Het cordon is ook een uiting van minachting tegenover de kiezers van het Blok. In een democratie is er geen plaats voor het aanvaarden van de mening van de ene kiezer en het verwerpen van de mening van een andere kiezer.
Ik zal dan ook nooit mijn stem uitbrengen op iemand die op een lijst staat van een partij die het cordon steunt.
Tot op heden is dat overigens niet moeilijk geweest: de zogenaamde 'democratische' partijen hebben steeds zo een loopje genomen met de democratie dat ik zonder risico kon weigeren mijn stem uit te brengen.
Het migrantenstemrecht heeft voor mij echter de deur dicht gedaan, niet omdat ik zo tegen het migrantenstemrecht op zichzelf gekant ben, maar om de ondemocratische wijze waarop het tot stand kwam.
Ik zal dus dit jaar mijn stem uitbrengen en ik meen ook het recht te hebben dat men mijn stem ernstig neemt. Ook als ik die stem uitbreng op een kandidaat die op een lijst van het Blok staat.
Er is niks on(grond)wettelijks aan het cordon sanitaire. Elke partij kiest nog altijd in volle vrijheid met wie ze uiteindelijk in zee wil gaan... En als de heersende politieke opvatting (gedragen door ongeveer 80% van de Vlamingen, vergeet het niet) een bestuursmeerderheid met het blok niet ziet zitten, dan mag -neen MOET- een partij haar standpunt voor de verkiezingen reeds duidelijk maken. Kwestie van de kiezer te verduidelijken waarvoor hij/zij al dan niet gaat stemmen. Juist heel democratisch vind ik dat. Of het Blok nu 18, 20 of zelfs 25% van de stemmen haalt, dat maakt nog altijd geen democratische meerderheid uit en het zou juist ondemocratisch zijn om een nog veel groter deel van het Vlaamse kiespubliek dat radikaal tegen het Blok in een regering kiest zo'n bestuursmeerderheid door de strot te rammen.

Wat het "cordon mentale" betreft... dat is inderdaad -vanuit democratisch oogpunt bekeken- zeer kwestieus. Ik kan me ook mateloos ergeren aan de tendentieuze manier waarop bvb. de openbare omroep het Blok behandelt en z'n vertegenwoordigers schoffeert. Daar moet inderdaad iets aan gedaan worden.