Los bericht bekijken
Oud 25 november 2008, 20:14   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Het blijkt overduidelijk uit de crisis: de grote banken in dit land - en elders- worden slecht geleid. Door een schrijnend gebrek aan toekomstvisie, aan management skills en aan gezond boerenverstand is o.a. bij Fortis en Dexia een toestand ontstaan, die mits enig rationeel beheer had kunnen worden vermeden.

Die spilzieke cultuur bij banken en verzekeringsmaatschappijen is voor iedereen met ogen in zijn kop waarneembaar. Hun kantoren huizen in miljardenpaleizen, en er wordt overmatig geld uitgegeven aan idiotieën. Zo stuurde Dexia nog begin dit jaar een complete filmploeg van het reclamebureau Duval-Giullaume naar Argentinië (!) om er een tv-spot op te nemen. "Omdat het er altijd mooi weer is en omdat we een Europese uitstraling wilden". In Argentinië? Exorbitant spendeergedrag dus, dat voortaan door een controlecomissie van de staat moet verboden worden.

Dus, in eerste instantie: verkopen die paleizen, en investeren in sobere kantoren. Afschaffen die marketing-excessen. Met de opbrengst kan het rendement van de pensioenspaarrekeningen worden gevrijwaard. Een soort van spaarrekening dat door de overheid trouwens ongebreideld en zonder enige reserve is gepromoot... Dan moet die overheid er ook maar voor zorgen dat het een veilige investering is en blijft.
Mag ik opmerken dat er één bank is in Vlaanderen die ik ken, en die het "colruyt"-prinsipe toepast (bij ons betaal je geen mooie marmeren zalen en kantoren ...) en dat is Argenta.

Voor mijn part hebben de banken en de overheid de vergissing begaan door te riskeren dat beleggingen die veilig geacht moeten worden, vermengeld werden met risikovolle opbrengsten.
Ik denk dat er een onderscheid moet komen tussen "spaarbanken" en "zaken- en beleggingsbanken".
Ook voor die tweede soort banken, moet er een veel striktere regulering komen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden