Discussie: Spirit pacifistisch
Los bericht bekijken
Oud 22 maart 2004, 22:42   #5
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Roegiers
Spirit lijkt me echt wel het voortouw te nemen op het vlak van pacifisme. Zelf heb ik hierover al wat initiatieven genomen in het Vlaams parlement (Israëlisch-Palestijns conflict, decreet wapenexport, decreet Vredesinstituut, Kindsoldaten...). Ook in de andere parlementen werden hierover inititaieven genomen (vorige week nog door senator Vandenberghe die een wettelijke regeling vraagt voor herziening 'geheime akkoorden'.
Verder was ik op alle Bomspottingacties de laatste jaren (incl. arrestaties), was ik op alle vredesbetogingen, op kleine acties in Gent (Sloop de muur, maar ook op de donderdagavondacties vorig jaar ten tijde van de inval in Irak), ging ik op missie (niet parlementair en dus op eigen kosten, voor men daarop begint te schieten) naar Palestina, Belfast en reeds in 1996 naar Sarajevo.
En als er geen delegatie was zaterdag dan heeft dat alleen met het congres te maken. Jammer dat je dit niet snapt...
begrijp mij niet verkeerd, men kan uiteraard niets tegen vrede hebben, maar ik vraag mij af waarom Spirit altijd zo ongenuanceerd naar buiten moet komen wat betreft internationale conflicten? Ik weet al te goed dat de Israelische bezetting illegaal is en dat die tot heel wat frustratie leidt, maar er is evengoed de ISraelische kant van het verhaal. Toch lijken jullie altijd één partij te kiezen zonder enige nuancering over de andere partij. Same voor Irak: uiteraard kan zich bij die invasie heel wat vragen stellen, maar waarom heeft Spirit nooit een betoging tegen het regime van Saddam georganiseerd? Waarom wordt Spirit pas wakker wanneer het Amerika of ISrael kan aanpakken? In dezelfde trend: hoe belachelijk is het niet van Els van Weert om tijdens de Irak-oorlog een Texaco-station te gaan bezetten. Dat is eerder een daad die men verwacht van een 16-jarige snotneus die niet beter weet, maar neen het betreft hier de voorzitster van een federale regeringspartij.
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline