Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astrid Essed
Geachte Redactie en lezers,
Bij dezen doe ik u mijn reactie toekomen op de door de Nederlandse TV presentator en columnist van Surinaamse komaf, de heer Prem Radhakishun, geschreven ''ingezonden stuk'' aan het Dagblad de Spits, waarin hij op een mijns inziens ongenuanceerde, tendentieuze en discriminatoire wijze, de problematiek van de criminaliteit onder een kleine groep Marokkaanse jingeren aan de orde stelt
Een en ander is juist daarom zo teleurstellend, aangezien de heer Radhakishun in het TV programma ''Premtine'', altijd op kritische en principiele wijze stelling heeft genomen tegen racisme, door dit aan de kaak te stelen in diverse Nederlandse gemeenten
Onder P/S kunt u mijn commentaar aantreffen
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam
|
Beste,
Mijn uitgangspunt is dat iedereen ongeacht afkomst of overtuiging, dezelfde rechten en plichten heeft.
Het is nu zo dat de laatste tijd in Nederland bepaalde Marokkaanse jongeren over heel het land in het nieuws zijn gekomen met niet zo fraai gedrag, gaande van rondhangen, spijbelen, irritant en storend gedrag, overlast tot crimineel gedrag. Sommige van deze rotjongeren, zo mogen we ze wel noemen, zijn heel jong en men kan zich de vraag stellen waar de ouders zijn.
Deze groep overlastjongeren hebben genoeg kansen en krediet gekregen; het wordt nu tijd dat kordaat opgetreden wordt en men laat zien dat er duidelijke grenzen zijn, die men niet mag overschrijden. Genoeg is genoeg.
Deze overlastjongeren zijn nu toevallig Marokkanen en bezorgen de Marokkaanse gemeenschap een negatief imago; dit moet veranderen. De Marokkaanse gemeenschap mag niet het slachtoffer worden van deze rotte appels.
Er moet een grote kuis komen. In dit geval geef ik zelf Sarkozy gelijk met de door hem voorgestelde oplossing.
Heeft Prem ongenuanceerd en discriminerend gereageerd? Hij is boos, ja, maar ik denk niet dat hij overdreven heeft. Prem heeft het goed voor met de Marokaanse gemeenschap, en is het beu, net als de gemiddelde Marokkaan en Nederlander, dat deze rotte appels het verpesten voor de rest.
Het moet gedaan zijn met het minimaliseren van de overlast van deze rotte appels. Kordaat optreden is de oplossing. Genoeg is genoeg.
Ps: de gemiddelde Marokkaan denkt er net hetzelfde over als ik.