Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2004, 00:15   #3
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Allez vooruit... Ik zal maar eens beginnen met de spelregels te overtreden, maar het is een positief verhaal.

Zo'n twaalf jaar geleden deed ik m'n legerdienst (ja ik was één van die sukkels die dat nog moesten doen en die "uit principe" niet wilden sjoemelen om eronder uit te geraken, maar dat terzijde). En toen we na onze "opleiding" uiteindelijk in Brussel terechtkwamen stond daar in de rij in de "mess troupe" een milicien van marrokaanse origine aan te schuiven. Grote consternatie, d�*t hadden we nog nooit gezien... Normaal zou je als allochtoon toch wel volslagen gek moeten zijn om de belgische nationaliteit aan te nemen, want dan krijg je die vervloekte legerdienst er nog eens bovenop... Enfin, wij schuiven ons bij die gast aan tafel en stellen hem de vraag "op de man af"... Antwoordt die kerel ons met het verhaal dat hij vanaf zijn vijftiende genaturaliseerd was (toen nog geen "snel-belg wet") en ook van thuis uit steeds gepushed werd om zich volledig te integreren en dat zijn vader en hijzelf de mening waren toegedaan dat het zijn plicht was om "net zoals alle andere belgen in het leger te dienen". Kort daarvoor was de afschaffing van de legerdienst aangekondigd en was er droogjes meegedeeld dat er toch sowieso slechts 1/3 van de mannen die in theorie zouden moeten dienen uiteindelijk onder de wapens gingen (de anderen sjoemelden er zich op één of andere manier wel onderuit). Het werd even heel stil aan die tafel, d�*t kan ik jullie wel verzekeren. Voor zo'n kerels doe ik dus wel m'n hoed af...