Los bericht bekijken
Oud 1 december 2008, 13:24   #20497
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht

ik ben nog steeds niet door uw vorige pdf heen.

een startpunt zou mijn leven makkelijker maken

PS: geen NWO?
Daar vraagt ge me wat.

Met Keynes kan ik u niet helpen. Ik heb de slechte gewoonte bronnen op korte tijd te tijd te vergeten (in het voordeel van de inhoud, dat dan weer wel), vooral als ik het zever vind. Centraal punt is echter dat Keynes geen jota begrepen had van sparen.

Wat men ons probeert wijs te maken komt echter hier op neer (vergeef mij de ietwat karikaturale voorstelling):

We hebben genoeg stenen om 5 huizen te bouwen. Om wie weet wat voor achterlijke reden dan ook zegt de overheid/centrale bank perfect de dat er genoeg stenen zijn voor 10 huizen. Aldus begint men aan 5 extra bouwprojecten. Naarmate de werken vorderen wordt het duidelijk dat het aantal stenen onvoldoende zal zijn. Paniek ontstaat en verschillende projecten lopen vertraging op of vallen compleet stil.

Op dat moment zegt de overheid/centrale bank dat we zo snel mogelijk de overgebleven stenen moet gebruiken om alsnog alle bouwprojecten af te werken. Aannemers werken in aller ijl verder aan hun bouwprojecten totdat ze dan toch moeten vaststellen dat 1 huis voltooid is, er twee zijn zonder dak, er 3 zijn waarvan alleen de muren rechtstaan en de overige 4 slechts een fundering hebben liggen.

Wat er had moeten gebeuren was het stopzetten van niet levensvatbare bouwprojecten en trachten nog genoeg materiaal te recupereren om toch nog 4 van de 5 huizen af te krijgen, rekening houdende met een totale recuperatiekost van materiaal geschikt voor 1 huis dat volledige verloren gaat.

Ik kan u nu wat materiaal aanreiken, goed wetende dat dat materiaal u heel waarschijnlijk geen volledig beeld geeft. Maar 't is een begin. Zoals altijd kan ik ondertussen weer op zoek naar waar mijn bronnen ().

Austrian Business Cycle Theory: A Brief Explanation
Economics in One Lesson

Nu heeft dat niks te maken met NWO. Ge moet echter genen Einstein zijn om te begrijpen dat iemand met die kennis perfect weet aan welke koordjes te trekken om (grosso modo) de gewenste situatie te bekomen. Ge moet dat niet noodzakelijk als 'NWO' zien maar het kan.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 december 2008 om 13:25.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden