Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
Denk je dat rokers echt gaan thuisblijven als ze pinten willen gaan drinken?
Ik denk dat echt niet hoor. Ze zullen da wrs niet leuk vinden, maar dat went wel na een tijdje
|
Ik denk dat wel. Meer nog, ik weet dat zeker. Ik heb een aantal jaren in Maastricht gewoond, er veel op café geweest ook, en ik kom er nog af en toe. De rokende vrienden daar gaan al een maand of twee gewoonweg niet meer op café, maar gaan nu thuis zitten bij een andere roker.
Met een gemiddelde uitgave vroeger van 50 € per weekend per persoon (en dat was soms wel een stuk meer) betekent dat toch dat de cafés waar wij vroeger kwamen aan die groep van 10 mensen waarover ik nu spreek minstens 4.000 € is kwijtgespeeld. Op twee maanden tijd.
En denk je nu echt dat de niet-rokers allemaal luid joelend hun plaats zijn komen innemen aan de toog ?
Zoals ik al las in een interview uit een Nederlandse krant: als er
werkelijk een markt was geweest voor rookvrije cafés, dan was dat al lang gebeurd.
Just face it: roken hoort bij cafés zoals mayonnaise bij frieten. Het cafégebeuren in België is daarenboven nog véél meer dan in de andere landen vooral een
sociaal gebeuren, met eigen wetmatigheden. Wie dat nog altijd niet begrijpt, is het niet waard om zich in dit land met politiek in te laten.