Los bericht bekijken
Oud 18 januari 2003, 11:44   #265
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
En moest België nu groter zijn als vandaag, maar zowel Fransen, Walen, Vlamingen, Nederlanders, een paar Britten en Duitsers bevatten; wat zou U dan doen?
Je beschrijft hier gedeeltelijk de realiteit van het Europa waar we naartoegaan.

Citaat:
Teruggaan naar België zou leiden tot een confettistaat hé? Zo laten dan maar?
Ik denk dat ik omtrent mijn opvatting over België een paar misverstanden uit de weg moet ruimen.
Op de duur gaat iedereen ervanuit dat ik het land in zijn huidige of vroegere vorm een (bestuurlijk) paradijs op aarde vind.
Niets is minder waar. Op bestuurlijk vlak leven we in een logge bevoogdende particratie, die allesbehalve rekening houdt met wat het volk echt wil. Sinds de federalisering heeft ons bestuurlijk apparaat een echt waterhoofd. Nergens in Europa heeft zo een kleine staat als de onze zoveel regeerders.
Wanneer ik naar een unitair België terugwil, als utopisch ideaal, dan behoeft dit uiteraard menige correctie.
  • Invoeren van het referendum.
    Oplossing voor de nog bestaande taalproblemen, middels een gemeenschappelijke andere tweede taal (Engels), of echte tweetaligheid (F/N) voor iedereen, of een kunsttaal zoals esperanto, het maakt me niet uit: als er maar een bevredigende oplossing voor uit de bus komt.
    Doorzichtig afgeslankt bestuur.
    Doorzichtige solidariteit.
    Zware investeringen in het onderwijs, zowel naar leerlingen als naar leerkrachten toe, met mogelijkheid om op flexibele wijze thuisonderwijs te geven aan wie het behoeft.
    .......................

Vertrekkende vanuit wat is, lijkt me dit allemaal gemakkelijker te realiseren, dan na een ondoordachte afscheuring. Veel te gauw zou op alle vlakken een mini-doorslag van het oude België gecreëerd worden, vooral inzake de mankementen. Het positieve ervan, is dan al door de pleepot weggespoeld.