Wat een misleidende titel:
Citaat:
Nieuwe Industriële Revolutie met nieuwe vorm van corporatisme nodig.
|
Corporatisme is een politiek systeem waar wetgevende macht aan burgervergaderingen wordt
toegekend die economische, industriële, agrarische en professionele groepen vertegenwoordigen.
Dit in zijn zuivere vorm. Bij mijn weten kan de N-SA daar niet achter staan, het betekent namelijk de overname van de maatschappij door bezitters en de belangen van het bezitten, in andere woorden door liberalen.
Het bericht geeft dan ook stevig van leer tegen dit principe. Hoe inconsequent kan men men nog meer zijn ?
In zijn onzuivere vorm betekent corporatisme niet meer dan dat de stem van 'zij die bedrijven bezitten' meer doorweegt in het beleid dan de stem van 'zij die geen bedrijf bezitten'.
Democratie houd in dat iedereen (indien stemgerechtigd) één evenwaardige stem heeft in het bepalen van het beleid ongeacht godsdienst, overtuiging, bezit, opleiding, kapitaal, ethiek, woonplaats, taal, .... en wat je nog allemaal kan bedenken. Om dit te garanderen is stemmen anoniem.
Corporatisme, zoals het zich vandaag in ons beleid nestelt, geeft diegene die veel bezitten een dubbele stem in 't beleid. En dat is een flagrante vervuiling van het democratisch principe.
Nieuw, oud, anders of 't zelfde corporatisme, corporatisme is een vervuiling, onafhankelijk van welk adjectief je daar nog aan wil toevoegen.
En als je dan 't bericht volledig leest en merkt dat 't totaal niet 't corporatisme bestrijd. Maar wel argumenteert voor een strengere hand van de overheid op het doen en laten van bedrijven, en dat terwijl deze bedrijven een dubbele stem hebben in de vorming en handhaving van het beleid. Daar gaan je tenen toch van krullen ?
Natuurlijk ben ik voor een aan banden leggen van de negatieve gevolgen van winstbejag. En dit ten voordele van het algemeen belang. Maar dan dient het algemeen belang ook zuiver vertegenwoordigd te zijn. In een zo zuiver mogelijke democratie (perfect bestaat niet, helaas).
Vandaag de dag het beleid onbeperkte bevoegdheid geven is 't overslaan van een belangrijke stap, en zou wel eens kunnen lijden tot een maatschappij die jullie zo bevechten.
Dus: Ik stem nee; tegen nog verdere overheidsinmenging, totdat die overheid effectief het algemeen belang vertegenwoordigd, vrij van corporatisme, vrij van on-democratische elementen.