Discussie: Meldpunt Racisme
Los bericht bekijken
Oud 24 maart 2004, 18:03   #2
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHT
Nuttige vragen van het Vlaams Blok aan het Stadsbestuur van Mechelen.
Hopelijk krijgen we hier ook een deftig antwoord op, maar daar vrees ik voor!
--------------------------------------------------------------------------------------

Het Mechels ‘Meldpunt Racisme’ dat onder impuls van het stadsbestuur en het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) werd opgericht bestaat twee jaar. In die twee jaar zijn er bij het meldpunt 39 (negenendertig!) klachten binnen gekomen, waarvan dan nog een deel ongegrond was.
Het ‘Meldpunt Racisme’ wil de komende (verkiezings)maanden affiches en folders verspreiden met de vraag aan de Mechelaars om daden van racisme te melden. In die folders stelt het meldpunt zich o.a. ten dienste van alle Mechelaars, ongeacht hun ras, nationaliteit of huidskleur.
Vermits het meldpunt - naast de samenwerking met het CGKR, het ACV en het ABVV - kan rekenen op de steun van diverse door de stad gesubsidieerde verenigingen (MOOIJ, Pricma Steunpunt Mechelen, Dienst Diversiteit, de ombudsman, Werkgroep Integratie Vluchtelingen) had ik graag een antwoord op de volgende vragen:

Hoeveel personen zijn tewerkgesteld bij het ‘meldpunt racisme’?
Wat is het aandeel van de stad in de eventuele loonkost van deze werknemer(s)?

Hoeveel klachten werden ingediend door allochtonen? Hoeveel van die ‘allochtone” klachten werden gegrond verklaard en om welke redenen? Welk gevolg werd aan de gegronde klachten gegeven?

Hoeveel klachten werden ingediend door autochtonen? Hoeveel van die ‘autochtone” klachten werden gegrond verklaard en om welke redenen? Welk gevolg werd aan de gegronde klachten gegeven?

Overweegt de stad om het ‘meldpunt racisme’ een jaarlijks rapport te laten maken (zoals het rapport van de Ombudsman) en dit aan de gemeenteraad voor te leggen?
Nog een vraag: Gaat het meldpunt ook racisme van allochtonen jegens autochtonen aanpakken? Officieel waarschijnlijk wel, maar in de praktijk... Geloof ik nooit! Gaan ze die vorm van racisme weglachen en onder tafel vegen?
Kristof Miele is offline   Met citaat antwoorden