Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Dan begrijpt U zeer weinig van Europa... Europa heeft immers het subsidiariteitsbeginsel aanvaard. Besluitvorming zo dicht mogelijk bij de burger dus.
|
Misschien begrijp ik niet veel van Europa, maar wat ik wel begrijp is dat subsidiariteit niks vandoen heeft met democratie. Het is het delegeren van macht
van het hogere niveau naar het lagere. De voogden laten een paar kruimels inspraak naar het plebs vallen. Het omgekeerde dus van ware democratie, waar van laag naar hoog bepaald wordt, wie en hoeveel macht er gedelegeerd wordt.
Ik heb nog nooit omtrent een hot-item op Europees vlak inspraak gekregen. Ik kon enkel mijn europese voogden als delegatie kiezen, zonder controle op wat ze al dan niet van hun programma verwezenlijken. Ene Van Miert slaagde er b.v. een tijdje geleden in om 'eigen bedrijven' stevig in het zak te zetten, wegens niet conform aan één of andere europese oekaze.
Echt federalisme, waar de burger, van onderop, vrij verbanden aangaat op het niveau naar keuze, dat is heel wat anders dan het ten onrechte voor democratisch versleten subsidiariteitsbeginsel.
Op dezelfde manier mismeesterden ze onder de
naam van federalisme ook op subsidiare manier België: van bovenaf werden bevoegdheden gedelegeerd, zonder dat het volk zelf inspraak kreeg over de items waarvoor dit al dan niet wenselijk was en is.