Los bericht bekijken
Oud 27 juli 2002, 20:30   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mooie analyse Robrecht. Dat meen ik. Ik word zelfs even stil van de sereniteit waarmee je je stelling brengt.

Een partij is idd enkel een instrument om je doel te helpen bereiken.
Ik hoop dus dat er nooit meer zonder harde garanties in een regeringscoalitie gestapt wordt door de "erfgenamen" van de ex.VU.
De volgende verkiezingen zijn de eerste grote test. Liever eeuwig oppositie voeren dus dan het oude (vertrouwde?) VU-verhaal nog eens over te doen...

Ik weet ook wel dat het Vlaams Blok zijn oorspronkelijk thema heeft geruild voor één dat beter aanslaat dan het onafhankelijkheidsthema. Was, IS het toeval dat het vreemdelingenthema beter aansloeg en aanslaat? Waarom wachtte men zolang om er zelf iets aan te doen? Wat heeft men met het cordon sanitaire "gewonnen"?

Zelfs Mark Grammens, een man die het toch leek te vertikken het Vlaams Blok af te vallen, heeft hen herhaaldelijk opgeroepen om hun onafhankelijkheidsthema opnieuw prioritair te stellen. Vruchteloos. Het zou hen hun grootste aanhang kosten. Ik vrees trouwens dat ze voor altijd verbrand zijn en zelfs niet meer zullen vertrouwd worden als ze hun extreme vreemdelingenstandpunten niet alleen met woorden maar ook in de geest zouden afzweren. Ik zie dat ook, wees maar niet bang. Ik besef eveneens dat het Vlaams Blok de Vlaamse zaak meer goed dan kwaad heeft gedaan en nog doet. Het blijft een jammerlijke bedoening want met al die meningsverschillen en dat opsplitsen verzwakt het Vlaams front voortdurend.

Wellicht heb je zelfs gelijk als je zegt de N-VA als partij het Blok niet publiekelijk "demoniseert". Ik weet echter dat het door heel wat van zijn aanhangers en zelfs door bepaalde mandatarissen op een gelijkaardige manier "bekeken" wordt.

Verder blijf ik me afvragen waarom de N-VA het Vlaams Blok niet steunt als het om initiatieven gaat die Vlaanderen ten goede komen. Wat houdt hen eigenlijk tegen als ze daardoor toch geen kans op een cordon lopen? Heeft het met een welbepaalde strategie te maken? Niks met het Blok te maken willen hebben misschien, ook al doen ze eens iets wat de N-VA zelf had kunnen doen?

En nu zal ik het onderwerp" Vlaams Blok" maar laten vallen want jij voelt er je duidelijk niet erg op je gemak bij...

Je merkt het wel. Ik word gewoon moedeloos van die verdeeldheid tussen de Vlaams-nationalisten en ik geef de N-VA hoogstens kans om iets te verwezenlijken voor Vlaanderen via de oppositie. Een coalitie sluiten met eender wie zal waarschijnlijk dodelijk zijn voor hen.

Hopelijk zijn ze daar bij de N-VA allemaal even nuchter en sereen als jij. Ik blijf tot nader order liever aan de kant staan om te kijken of hun daden met hun woorden in overeenstemming blijven zowel voor als na de volgende verkiezingen. Ik bespaar mezelf liever een volgende teleurstelling.

Even goed vrienden verder,
Knuppel
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden