Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sodomis
Ik vind Sarko's plan (Consumenten die nieuwe auto kopen krijgen subsidie's)
niet slecht. Hoewel ik het ecologisch voordeel enkel zie voor de vervanging van auto's van meer dan 10 jaar oud.
|
Ik vind het vooral nogal ondoordacht en het lijkt mij eerder om verborgen staatsteun voor de franse autosector te gaan dan een ecologische maatregel.
Ten eerste: het maken van een auto kost ook bakken energie. De geroemde Toyota Prius bvb is een grote farce want om hem te maken is die pakken vervuilender dan bvb een BMW.
Ten tweede: al die oudere auto's zijn daar niet mee verdwenen, ze veranderen gewoon van eigenaar. Het eindresultaat is dat er gewoon nog meer auto's zullen rondrijden, waarvan weliswaar een gedeelte waarschijnlijk niet meer in FR maar wel in Oost-Europa of Afrika. Vervuiling stopt echter niet aan de landsgrenzen.
Tenzij de 'aanschaffers van een gesubsidieerde nieuwe wagen' gelijktijdig hun oude op een of andere mileunautrale manier laten vernietigen is dit netto geen winst voor het milieu eerder het tegenovergestelde. Vandaar mijn vermoeden dat het hier eerder om verborgen staatssteun ten behoeve van de fabrikanten gaat dan om een milieumaatregel.