Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Allaert
jan:
Bedankt voor je reactie!
Je hebt gelijk dat bepaalde zaken vaag zijn maar daardoor vermijd ik mss ook de fout die de groenen volgens jou gemaakt zouden hebben; de eigen definitie van behoeften reflecteren op andere mensen. De werkelijke of dieperliggende behoeften kan men, denk ik, het best vinden door de strategie van jonge kinderen te gebruiken; voortdurend "waarom" vragen  . Toegepast op jouw vb; waarom wil iemand een breedbeeld-TV > mogelijk antwoord: als informatie- en ontspanningsbron > waarom breedbeeld? > omdat steeds meer programma's in breedbeeld worden uitgezonden > ... uiteindelijk zal men mss komen tot de kernbehoefte om daarna de vraag te stellen hoe we aan die behoefte op mens- en milieu-vriendelijke wijze kunnen voldoen zonder de kernbehoeften van de volgende generaties in gevaar te brengen.
Door de definitie van behoeften vaag te houden, kan iedereen volgens de eigen situatie en overtuiging de vraag stellen hoe men de eigen behoeften op een duurzame manier kan voldoen zodat de volgende generaties met gelijkaardige behoeften zich niet met minder tevreden moeten stellen.
De definitie van DO is bedoeld om de doelstellingen weer te geven en (nog) niet hoe we die doelstellingen kunnen bereiken. Aan het verleden kunnen we niets meer veranderen dus komen de vorige generaties ook niet voor in de doelstellingen of de definitie. Eens we in de fase van planning en implementatie zitten is het idd nuttig om te kijken naar het verleden en die "schat aan kennis en ervaring" te gebruiken bij het realiseren van de doelstellingen. Je stelling "We focussen te veel op het hier en het nu" vat eigenlijk heel goed de reden waarom DO wellicht nodig is samen. We zijn te veel bezig met onze eigen behoeften en brengen daardoor mss de behoeften van andere mensen en de volgende generaties in gevaar.
Kan je mij zeggen wat je juist bedoelt met de "actieve connotatie" van "ontwikkelen"?
TrustNo1:
Ik heb nog eens nagedacht over het al dan niet toevoegen van "participatie" in de definitie van DO en ik denk dat dit eerder thuishoort in "Hoe komen we tot DO" en niet "Wat zijn de basisdoelstellingen van DO" die ik hier zou willen definiëren.
|
Ik denk dat door de "kernbehoeften" vaag te houden je een weinig werkzaam instrument krijgt voor de praktische realisatie van DO! Ook omdat de kernbehoeften van nu niet persé de kernbehoeften van morgen zullen zijn.
Ook vind ik de verwaarlozing van de vorige generaties binnen de definitie een zwak punt omdat daardoor informatie verloren gaat over wanneer en hoe zijn we op het verkeerde pad geraakt!
en met actieve connotatie bedoel ik dat de definitie die je geeft aan ontwikkeling nogal passief is (2a. "ontwikkelen" = de algemene evolutie van mensen, culturen, wetenschap, techniek). Ook het actief ontwikkelen is belangrijk