Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
Het spijt me, maar een systeem waar mensen hun stem uitbrengen op basis van manipulatie en propaganda is voor mij geen democratie. Eerder een populistische dictatuur. De groep die er het meeste middelen tegen aan kan gooien en de groep die het meest demagogisch uit de hoek kan komen haalt het gelijk.
|
En op welke basis brengen onze zogenaamde "vertegenwoordigers" hun stem dan wel uit?
Dat enkel de groep die er het meest tegenaangooit altijd de overhand zou halen in een systeem met volksreferendum is nooit aangetoond, integendeel. Ook volksinitiatieven met een klein budget halen het soms tegen de grootmachten.
Citaat:
Overigens zal een systeem waar alleen geïnteresseerden op af komen (dit in geval er geen populistische campagnes werden gehouden) de onwetenden benadelen (hoewel deze er misschien evenveel belang bij hebben). Is dit dan democratie?
|
Uiteraard kan men steeds vrijwillig mandaat geven, door niet aan de stemming deel te nemen, aan diegenen die wél de moeite doen om aan de stemming deel te nemen. Maar dat is dan wel vrijwillig en niet gedwongen zoals nu.
Citaat:
De roep om directe democratie door sommigen is vaak niet meer dan doorgedreven individualisme.
En nogmaals het feit dat je mij in een fascistisch hokje plaatst toont nog maar eens mijn standpunt aan dat je ofwel gemakzuchtig bent, ofwel te weinig nuance bezit, ofwel dat je van slechte wil bent en op een domagogische manier je gelijk probeert te behalen.
|
Het is in elk geval een poging om de macht te plaatsen waar ze in een echte democratie hoort en dat is bij de burger.
Paul