Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2004, 16:09   #8
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Allaert
jan:

Als, zoals je terecht opmerkt, "de kernbehoeften van nu niet persé de kernbehoeften van morgen zullen zijn", heeft het dan zin om de kernbehoeften van nu concreet te definiëren? In dat geval zou de doelstellingen-definitie van DO elke generatie kunnen wijzigen terwijl ik eigenlijk tot een universele/tijdloze definitie zou willen komen.
Ik wil wel eens een poging wagen om de kernbehoeften van nu te definiëren maar dit gebeurt dan vanuit mijn visie en situatie waardoor deze wellicht ook niet universeel, laat staan tijdloos, zouden zijn. Hoe zou jij trouwens de kernbehoeften definiëren?
Het vaag houden van de kernbehoeften kan mss wel leiden tot een "weinig werkzaam instrument" maar mss ook niet. Mss is de kernboodschap van DO wel; "wat zijn voor jou de kernbehoeften van jezelf en andere mensen en hoe kan je die op een duurzame wijze voldoen zodat mensen met gelijkaardige behoeften nu en in de toekomst minstens dezelfde mogelijkheden/kansen hebben?". Als iedereen die boodschap "ter harte" zou nemen dan denk ik dat er wel degelijk sprake zou zijn van duurzame ontwikkeling, of niet?

Is de informatie over "wanneer en hoe we op het verkeerde pad geraakt zijn" relevant om de doelstellingen te bepalen? Als iemand een crimineel feit pleegt dan kunnen we toch zonder kennis van het verleden het doel definiëren (de crimineel terug op het rechte pad proberen brengen maar wel met voldoende garantie voor de veiligheid van andere mensen)? Pas wanneer we dat doel ook daadwerkelijk gaan realiseren zal de kennis van het verleden volgens mij relevant zijn maar dit verandert m.i. weinig of niets aan de eerdere doelstelling.

Zou je mij eens een mogelijke, actieve definitie van ontwikkeling kunnen geven (mijn definitie is idd nogal passief) ?
Volgens mij kunnen we gebruik maken van de piramide van Maslow en de kernbehoeften peberken tot het fundament ervan : Behoefte aan fysiologische bevrediging: honger, dorst, beweging.
En natuurlijk is het belangrijk om het verleden te bestuderen om uit de toen gemaakte fouten te leren en ze niet meer te maken.
En voor een actieve definitie van ontwikkeling moet ik nu verstek laten gaan; daar kan ik niet direct op komen.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden