Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Waarom niet ?
Bij ons mogen zelfs kinderen dat.

Ik wens u ook een gelukkig offerfeest, Eid Mubarak
|
Ook zo een taart gehad bij mijn plechtige communie. Ik weigerde te snijden en heb me sindsdien tot het paganisme bekeerd.
Weet je wat me hier echt stoort? Dat men het hier heeft over iets dat moslims 1 maal per jaar doen, maar dat men zwijgt over wat er dagelijks in de Joodse vleugel van het slachthuis gebeurd.
Het zijn wel de fundis die tegen onverdoofd slachten zijn en dat die uitzondering voor ritueel slachten in de wet blijft, wordt niet veroorzaakt door de verdeelde imams, maar wel door de unanieme, radicale rabbis.
Mag dat ook vermeld worden, voor men mij hier weer als antisemiet wil afdoen: ik spreek dus wel degelijk over een kleine, streng religieuze, Joodse minderheidsgroep en niet over de Joden die tegen onverdoofd slachten zijn.
Enkele klasgenoten hebben tijdens een schoolprojectweek ooit een slachthuis bezocht en toen we een week daarna beelden uit de concentratiekampen uit WO II te zien kregen, bleven die nogal erg onbewogen. Blijkbaar waren sommigen zo misselijk geworden, vooral in de koshere vleugel, dat het filmpje over de concentratiekampen hen onverschillig liet. Zelf ben ik niet mee geweest naar dat slachthuis en daar ben ik blij om.
Maar er is een regel: men kan de waarden en normen van een gemeenschap afleiden aan hoe men zijn dieren behandelt. Er zijn veel moslims, die verdoofd slachten wel kunnen vinden en er zijn er zelfs hoe langer hoe meer die vegetariër worden.
Mag dat ook gezegd worden. En Joodse vegetariërs zijn er ook, dus ik blijf er bij dat het relgieus sadisme tegenover dieren wel degelijk binnen een bepaalde groep en niet binnen een gehele religie of gemeenschap zit.
Nu: wat is verdoving hier in Belgische slachthuizen? Dikwijls het dier gewoon een klop op het hoofd geven, met andere woorden: sla het (half) bewusteloos. Dat zint me ook niet.
Zelf eet ik geen vlees en ook geen schaal- en schelpdieren, gezien ik ook niet graag levend gekookt zou worden. Heilig verklaar ik mezelf niet, gezien ik op verplaatsing wel eens een broodje smos met kaas durf te eten en me ook niet altijd de vraag stel, waar de eieren vandaan komen. Die kunnen evengoed uit gruwelbatterijen komen.
Bij alles stilstaan kan je niet, maar 1 ding is duidelijk en bewijst deze topic wel: elk normaal mens is gevoelig voor het leed van een ander levend wezen en misschien moeten we daar eens rekening mee gaan houden.
Wie niet gevoelig is voor dierenleed, moeten we eens onderzoeken op de manier waarop die medemensen behandelt. Per slot van rekening zijn we ook maar dieren, hoor.