Los bericht bekijken
Oud 16 december 2008, 13:19   #1
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard Subjectief en suggestief woordgebruik in Vlaamse kranten

Al een tijdje besef ik dat de Vlaamse kranten van laag niveau zijn. Sinds het Fortis-debacle lijkt het soms wel of er een hetze gevoerd wordt tegen Nederland(ers). Vanmorgen las ik dit in de Standaard:

"Na de Nederlandse overval besloot de overheid dat het verkopen van Fortis Bank aan BNP Paribas, de beste optie was."

Bron: De Standaard

Kan dit soort woordgebruik wel in een kwaliteitskrant? Op die manier informeer je niet alleen, maar suggesteer je ook bepaalde dingen. Er staat geen naam bij dat artikel, dus het lijkt me een redactioneel commentaar. Dat een krant zich op dergelijke wijze uit, vind ik niet kunnen. In Nederland is deze wijze van 'informeren' ondenkbaar voor een kwaliteitskrant.

In de Vlaamse pers werd Nederland er ook van beschuldigd dat Bos & Co klanten van Fortis zou hebben aangezet tot het weghalen van geld. Waarom publiceren Vlaamse kranten dit soort zware beschuldigingen op basis van anonieme bronnen, en zonder hoor en wederhoor? Nout Wellink heeft verklaard dat hij juist enorm z'n best heeft gedaan om klanten gerust te stellen.

Het erge is dat veel Vlamingen dit slikken als zoete koek. Nederland wordt weer eens overladen met haat. En dat alles op basis van dubieuze bronnen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden