Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Zijn de Nike-kindjes reëel, dan is de marxistische uitbuiting een theoretisch begrip. Dat neemt niet weg dat de theorie in sommige gevallen bevestigd wordt: in de negentiende eeuw kan je inderdaad spreken van uitbuiting in veel fabrieken, maar die bevestiging betekent niet dat uitbuiting het centrale element is in de relatie tussen twee arbitraire groepen.
|
1) met welk recht noem je de 19de eeuwse arbeiders en patroons twee arbitraire groepen? Hebben ze dan niet inderdaad een gevecht op leven en dood geleverd voor de meest elementaire rechten, zoals stemrecht en stakingsrecht? Dit terwijl de doden nagenoeg uitsluitend aan één kant vielen. Ik zou van Meneer de klassenstrijd-ontkenner wel eens willen weten hoe vaak de gendarmerie op stakende patroons heeft gechargeerd...
2)oké. De 19de eeuws arbeiders werden ook al uitgebuit.
Ik herhaal mijn vraag: wat is het kwalitatieve verschil tussen enerzijds het Nike-kindje en de 19de eeuwse arbeiders en anderzijds de 21ste eeuwse westerse arbeider, opdat je erkent dat de enen wel uitgebuit worden/werden en de andere niet?