Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD
IETS moet er toch zijn dat maakt dat alleen SOMMIGE mensen zulke enge dingen meemaken en dat nog wel van de zijde van ambtelijke ordebewaarders die ik nooit anders heb leren kennen (tegenover mij en maakt niet uit hoe ik uitgedost was, zelfs in vacantie-zwerftenue op rood-met-gele bromfiets model "buikschuiver / NSU Cavallino") dan als hoffelijk beschermend/vermanend.
Had je echt niet een steen gegooid of een brandbom, vernieling aangericht, agent uitgescholden ...... dat soort dingen ...... iets van "aksie" of "ludiek"? Provocatie?
|
Ik weet niet of je die reportage gezien hebt enkele jaren geleden over de politieopleiding. Een agent zei daar dat die opleiding veel te weinig gericht is op sociale vaardigheden en de agenten onvoldoende worden klaargestoomd om om te kunnen gaan met schrijnende toestanden.
Als ik dan hoorde waarom die mensen agent werden, was ik gewoon verbijsterd. Redenen als 'het gevoel van macht, een wapen kunnen dragen was de teneur. Geen enkele agent kwam met het argument dat hij ten dienste wou staan van de maatschappij. Natuurlijk is zo een reportage altijd maar een deel van het verhaal, maar het toont wel aan dat het beroep van agent vooral aantrekkelijk is voor macho's. Terwijl dat nu de laatste soort is die je kan geschikt vinden voor de job, deze mensen zouden nooit die job mogen uitoefenen.
Tussen haakjes, of die jongen dit nu uitgelokt heeft of niet doet niet ter zake, een agent moet in staat zijn een conflict te beperken. Je gaat me toch niet komen vertellen dat er geen andere manier was om de 15-jarige te neutraliseren. Een wapen trekken naar een minderjarige vind ik al straf, laat staan schieten.