Los bericht bekijken
Oud 21 december 2008, 01:52   #9
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Spijtig genoeg is de niet-westerse wereld aan het groeien en hebben ze het niet zo nauw met onze mensenrechten... Dit is voor�*l vanuit Oost-Aziatische zijde dan, maar zij herkennen vaak zichzelf in de ergernissen die sommige moslims hebben als ze door het westen bekritiseerd worden om het schenden van mensenrechten. Dit is een gevoel dat ik vaak heb als ik tegen zowel mensen uit de Arabische wereld als met Oost-Aziaten converseer.
Uiteraard kan je in zo'n landen enkel wachten tot een revolutie van binnenuit ooit verandering zal brengen, en die verantwoordelijkheid ligt ook volledig op hun schouders.
Je brengt het slechtste in een mens naar boven als je hen betuttelt; en ook zij hebben vooroordelen over ons. Mijn punt is, er zijn heus wel Arabieren die op de hoogte zijn van deze problematiek, maar mogelijk worden ze daarin tegengehouden doordat ze hun prioriteiten vergeten als we, als buitenstaanders, te veel aan hun trots raken. Dit is dan ook een foute manier om "soft power" te gebruiken.

Wil dit zeggen dat we moeten zwijgen? Helemaal niet. We moeten alleen een beetje subtieler worden in onze aanpak. Zij hebben ook ogen en hersenen. Zij willen ook levenskwaliteit.
Het probleem is dat er eeuwen over kunnen gaan eer verandering ook geboekt wordt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 december 2008 om 01:59.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden