Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Verhulst
Leuke discussies. Pragmaticus vs. realisticus vs. objecticus.
Het was mij een echt genoegen dit te volgen.
Ik denk dat wij het allemaal feitelijk over de grond van de zaak eens zijn.
Het verschil is wat eraan te doen en maken we er ons moe voor ?
Dat is het echte verschil. Als we het gevoel (of de verwachting) hebben dat het allemaal niet veel zal uithalen, doen we niets. Dit is ook de factor motivatie en de factor ondernemen. Voor de pragmaticus: het kan verschil maken als je dat zelf wilt. Voor de realisticus: het kan als je weet dat de realiteit gewijzigd wordt door de aktie van enkelingen. Kleine daden kunnen grote gevolgen hebben. Voor de objecticus (waar ikzelf eerder toe behoor): het is onze morele plicht dit verder te doen (de trade-off is dat we ondertussen wel een inkomen moeten zien te verwerven of we worden ook tweede rang burgers). Natuurlijk, waarom discussieren we ? Omdat het zo verdomd complex is en er zo veel elementen een rol spelen terwijl we er maar een deel van begrijpen.
Nochtans denk ik dat de tijd rijp is. Zelfs mijn vader die een trouwe 'Het Volk' (lees ACW) lezer is, heeft het nu door. De oplossing is zo simpel. Laat iedereen werken zonder daarvoor belast te worden. De toegevoegde waarde aan de economie compenseert dat meer dan genoeg. Als de Overheid dan toch nog een rol wil spelen, dan kan ze dat via een belasting op wat we 'verbruiken' (wat tendele vrijwillige beslasting is). De enige rol die echt zinvol is voor de overheid is het kader en de regels te scheppen en in dit in stand te houden (cfr. zelfbeschikkingsrecht). De rest volgt dan vanzelf ook als zal dit niet altijd vlotjes tot stand komen. De geschiedenis leert dat als de overheid (whatever its nature) daar tekort schiet, het systeem dat oplost maar meestal via een'catastrophe'. Aan ons de keuze.
|
Dat de boel complex is en er nog veel te palaveren valt staat buiten kijf.
Dat de tijd rijp is is een understatement. Het is
hoogtijd
De vergrijzing is er en de andere problemen komen nog op ons af. Wat doen we trouwens met de staatsschuld ???
Dat Europa moet ingeschakeld worden, dat is een optie, maer wel de optie die het meeste kans op slagen maakt. Als wij als klein landje alleen een dergelijk systeem invoeren, dan gaat de rest van Europa daar nog niet zo blij mee zijn.