Los bericht bekijken
Oud 29 december 2008, 07:42   #73
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

driewerf

Citaat:
Neen. Het waren geen fouten. Er was een bureaucratische laag die bewust teerde op de verworvenheden van 'Oktober', en die bewust, onder leiding van Stalin alle dynamiek uit de Revolutie gehaald heeft. De bureaucratie heeft net alle spontaneïteit uit de sovjets van arbeiders, soldaten en boeren heeft gehaald, en die alle beslissingsmacht bij een bureaucratische kaste heeft gelegd.
Dat was een noodzakelijke evolutie, die zich ook al onder Lenin voltrok. Overigens voltrok de echte revolutie zich pas onder Stalin: collectivisatie, industrialisatie, etc. grote verbeteringen in de levensstandaard.

Citaat:
Echt?
Nadat jullie stalinisten alle oppositie vermoord hebben, of, zoals in het geval va Rudolf Bahro, monddood hebben gemaakt, gaan jullie eens het debat aanzwengelen.

Ik ben Stalin niet. Ik ben wel voor debat te vinden. Maar op een bepaald moment moeten er beslissingen genomen worden en als een bepaalde strekking zich niet neerlegt bij het democratisch centralisme, moeten er maatregelen genomen worden om scheuringen en verdeeldheid te voorkomen.

Citaat:
Als je mijn roots natrekt, doe het dan grondig.
Ik had het niet over U, maar over het algemeen genomen komen leden van, bvb. de SAP of LSP, niet uit het arbeidersmilieu en hebben ze er ook geen voeling mee. Dat is wel een verschil met de meeste PVDA'ers.

Citaat:
Daarom dat trotskisten zich massaal en consequent in alle belangrijke beweging van de afgelopen decennia hebben gestort.
zoals?

Citaat:
Als het van de CCP afhangt was het voor gisteren.
Opnieuw die bijzonder negatieve houding. In China zelf daarentegen heerst optimisme en geloof in de toekomst.

Citaat:
Daarom dat er vorig jaar meer dan 1 miljoen protestacties waren in China.
onder Lenin waren er ook protestacties. Die protestacties worden natuurlijk uitvergroot en gesteund door het Westen, dat helemaal niet is opgezet met een machtig China. De levensstandaard van de gemiddelde Chinees is spectaculair gestegen in de laatste decennia, dat kan niemand ontkennen.

Citaat:
lees: de uitverkoop wordt aangemoedigd.
De laatste jaren kende china een economische groei van 11%. Het BNP steeg spectaculair. Heeft niets met uitverkoop te zien. Alle essentiële takken van de economie, zoals de meeste banken, zijn in staatshanden. Overigens speelt de staat ook een essentiële rol in bijna elk bedrijf, en heeft ze een meerderheidsparticipatie in de belangrijkste conglomeraties. Ook regionale overheden, het leger en de partij zelf hebben vele 100000'en bedrijven. China wordt helemaal niet gecontroleerd door buitenlandse bedrijven.

Citaat:
There are no Americans in Bejing.
so what? Je kunt moelijk zeggen dat China een Amerikaanse vazal is...

Citaat:
Vandaar dat vorig jaar de Chinese overheid www.marxists.org liet blokkeren.
Websites en groeperingen die het gezag van de CCP proberen te ondermijnen worden verboden, en dat is een goede zaak.

Citaat:
Jep; maar enig vernieuwd inzicht valt er uit China niet te verwachten.
Toch wel, volgens mij is Deng Xiao Ping een van de grootste marxistische vernieuwers van de 20ste eeuw. Het Chinese systeem WERKT, en verbetert de levensstandaard van vele 100'en miljoenen mensen. Dat in tegenstelling tot bvb. het Cubaanse systeem.

Citaat:
Echt. Trotskisten en de bourgeoisie: één front! *vuist omhoog*
dikwijls wel. Zo steunde Mandel indertijd zelfs Yeltsin. Nu huilen de trotskisten samen met de kapitalistische pers over China.

Citaat:
Echt ontbrak het debat in de landen die onder de stalinistische deviatie leefden? En hoe kwam dat toch dat het debat ontbrak? Nadat Trotsky verbannen was? Zinoviev, Kamenev; Boecharin vemoord? Victor Serge opgesloten en later uitgewezen? Rudolf Bahro en Alfred Rosmer uit de partij gezet? Andres Nin vermoord; Antonov-Oovsenko vermoord, Preobrazhensky, eerste verbannen naar Siberie, later alsnog doodgeschoten. Etc etc ad nauseam, want de lijst is lang?
zoals ik al zei was dat een van de grootste fouten van het stalinisme.

Citaat:
Na al die moorden, met wie zou de bureaucratie alsnog het debat moeten aangeaan, hu
Ook onder Lenin vonden zuiveringen plaats. Mensen die zich weigeren te schikken naar de genomen beslissingen zijn een gevaar voor de hele beweging. Maar inderdaad voor een beslissing genomen wordt moet er debat aan vooraf gaan, dat was onder Stalin niet het geval. Overigens in China is er WEL debat. De CCP¨is geen monolitisch blok, en zelfs in de partijpers worden sommige wantoestanden en fouten bekritiseerd. Elke beslissing is het gevolg van een hevige discussie binnen het centraal comité.
tomm is offline   Met citaat antwoorden