Los bericht bekijken
Oud 29 december 2008, 11:29   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Wat mij verontrust is het bijna totale gebrek aan verontwaardiging over dit soort berichten in Franstalige fora (als u het dan toch over heefthoofden heeft...) en bij de meeste van mijn Franstalige Luikse collega's. Dat soort artikels is blijkbaar "normaal" of in elk geval "acceptabel" geworden in Wallonië. Het stoort mij enorm.
In de Nederlandstalige Belgische pers moet je nog altijd met een vergrootglas zoeken om denigrerende commentaar over Franstalige België te vinden, op misschien De Tijd na, en dan nog (behalve als je natuurlijk vindt dat je niet mag melden hoeveel werklozen er aan gene zijde van de taalgrens zijn).

Ik doe beroepsmatig aan telefonische pechhulp en voel de laatste tijd steeds vaker dat Franstaligen ongemakkelijk worden als ze mijn "Vlaams" accent horen (valt wel mee hoor, hoewel herkenbaar voor elke Franstalige Belg). Is nog altijd een kleine minderheid, maar tot voor drie jaar merkte ik hier nauwelijks iets van. En neen, ik ben niet paranoïde.
Franstalig België bestaat gewoon niet voor de Nederlandstalige Belgische pers en media en dat is misschien beschouwd als "denigrerend". Gisteravond was er een concert van Helmut Lotti op RTL-TVI. De dag dat de VRT of VTM een concert van Waalse artiesten uitzendt, is daarentegen niet echt voor morgen. Walen kennen en appreciëren Helmut Lotti, Hooverphonic, Scala, Kate Ryan, Milk Inc., Deus om maar die voorbeelden te nemen. Hoeveel Waalse artiesten kennen de Vlamingen?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden