Discussie: Kind van de reclame
Los bericht bekijken
Oud 29 december 2008, 15:22   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Ik heb al veel verschillende jobs gehad. Eén daarvan was directeur van een middelgroot reclamebureau. Het is veruit de minst interessante, meest afstompende en onnozele functie die ik ooit heb bekleed. Tegelijkertijd was het wel de job die het meest geld in het laatje bracht, maar dit terzijde.

Reclame is gebakken lucht, gemaakt door zgn. 'creatieven', die bij iedere campagne denken dat ze het warm water uitvinden. Het wereldje is bevolkt door gruwelijke navelstaarders, bijna zo erg als de modebusiness.

Ik kijk of luister hier zo weinig mogelijk naar reclame, want in dit land zijn de campagnes van een onvoorstelbaar laag niveau. De Engelsen of de Skandinaven weten van tijd tot tijd nog eens een grappige spot te bedenken, maar daar houdt het dan ook op. Reclame is vervuiling, in alle mogelijke vormen, en de ergste is die op tv. Het is dan ook een absolute schande dat zelfs onze staatszender, die met gemeenschapsgeld wordt onderhouden, ons reclame in de strot ramt. Daar moet dringend een einde aan komen.

Mijn advies luidt dus: luister of kijk nooit naar reclame. Informeer u, als u van plan bent iets te kopen, via fora op het internet. Niet dat die zo objectief zijn, maar als ze goed gerund zijn, zijn ze alleszins betrouwbaarder dan de professionele en vetbetaalde leugenaars van de reclamesector.
Reclame in Amerika lijkt (volgens geziene reportage) dan toch meer impact te hebben op de jeugd dan hier, althans tot nu toe.

Waar zit het verschil dan tussen hier en ginder en de jeugd hier en de jeugd daar?

Eerlijk gezegd kan dat volgens mij niet liggen aan die 20 of 30 keer dat we "waspoeder of een automerk" zien tussen de uitzendingen door.

En het probleem volgens mij dan toch is dat niet enkel consumptie door media kan opgedrongen worden, maar ook lifestyle, religie en politiek en cultuur zo kunnen binnensluipen en op die manier mensen "onbewust" naar bepaalde manieren van samenleving kunnen brengen.