Los bericht bekijken
Oud 31 december 2008, 09:07   #19
Chrisis
Provinciaal Statenlid

Chrisis's schermafbeelding

Standaard

Cijfers lezen, dan pas dergelijke uitspraken doen.

Niemand, 5 procent, 10 procent... allemaal afkomstig uit een duim met veel vuil onder de vingernagel!

Ik ga er geen percentages opkleven voor ik de meest recente statistieken van de uitstroom heb gelezen. VDAB heeft een beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid waarin de meetbare doelstellingen staan neergeschreven. Een element daarin is het aantal personen dat na een traject bij VDAB effectief terug aan het werk kan gaan. Dus alleen die cijfers geven je daar een beeld over, niet dat buikgevoel dat door een duim naar buiten komt gestroomd.

VDAB geeft alvast geen cursussen "clown spelen" zoals Waals tegenhanger FOREM dat doet om "het zelfvertrouwen van de werkzoekende te stimuleren".

Vanzelfsprekend is niet iedereen bij VDAB even gemotiveerd, zowel bij trajectbegeleiders, instructeurs en cursisten. Maar vergeet niet dat er een pak cursisten zijn die veel willen maar niks kunnen, die denken dat ze na een opleiding zomaar direct een job zullen hebben, die eerder een opleiding attitude nodig hebben dan een vakopleiding,... divers pluimage bij VDAB. En na zelf 4 jaar opleiding te hebben gegeven bij en voor VDAB kan ik het weten...