Uw eerste stap was dit:
"laat toe dat iedereen die minstens een jaar werkloos is of al een jaar in een brug pensioen stelsel zit aan de slag kan met behoud van de dan lopende uitkering en zonder dat de werknemer of werkgever bovenop het nettoloon sociale bijdragen of belastingen betaalt. De werkgever betaalt enkel een nettoloon en dus is de enige die voor de maatregel betaalt. Het nettoloon zelf is vrij van alle sociale lasten en belastingen."
Wat me achteraf (sorry..) hieraan opviel, was dat deze omschrijving in de huidige context overeenkomt met zwartwerk.
Aangezien dit spontaan gebeurt (it's a crime heh) dan zou dit vrij succesvol moeten kunnen zijn. Er lijkt me dan ook weinig reden tot misbruik door werkgevers (iemand die aan bovengenoemde eisen voldoet aannemen om dan een 'duurdere' werknemer te schrappen), maar de kans zit er toch in, dus moet het gekoppeld worden aan garanties, zoals indien de werkgever iemand x tijd na aanwerven van de werkloze een arbeidsplaats schrapt, dat de ex werkloze dan een huidige 'gewone' werknemer wordt. Althans in de beginfase van 't nieuwe systeem.
Het lijkt me dus een haalbare (niks kostend aan de gemeenschap) toets om de invloed op het aantal werklozen te zien na x tijd.
Ik vind toch niet zo direct een bezwaar ('k heb niet door heel dit topic gescrolld weliswaar, tbegint lang te worden) en het lijkt me vrij makkelijk in te voeren. Het zou ook voor eens en voor altijd kunnen aantonen dat een werkloze geen leeghanger is zoals hier al enkele malen beweerd werd.
En de motivatie zou er zeker moeten kunnen zijn, moest ik werkloze zijn, en ik had de kans om in dit stelsel te werken, dan zou ik het behoud van die werkloosheidsuitkering eigenlijk niet eens nodig hebben (tenminste als ik niet onderbetaald zou worden).
|