Los bericht bekijken
Oud 29 maart 2004, 23:27   #83
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille

@TomB - waarom die aggressie tegenover de RKK? Als je vandaag de situatie bekijkt, zijn de diensten die de kerk de gemeenschap bewijst eigenlijk nog niet zo grof betaald? Ik weet niet wat jij je voorstelt bij de wedde van een priester, maar ik kan je verzekeren dat zeer velen hiervoor hun neus zouden ophalen (zeker als je ziet wat ze daar voor moeten presteren, nu de meeste priesters 3 of meer parochies moeten bedienen). Het meeste werk binnen de geloofsgemeenschappen komt eigenlijk ook neer op puur voluntariaat.
De staat doet aan outsourcing voor sommige dingen. Er is geen enkele reden aan te nemen dat zulke outsourcing een monopolie voor de kerk garandeerd. Het feit dat de katholieke kerk de opportuniteit heeft gekregen om tegen betaling van belastingsgeld wat diensten te verlenen, heeft dan ook niets met de situatie te maken.

Ik heb die 'diensten' van de kerk helemaal niet nodig, en nog minder wens ik ervoor te betalen.

Het principe is zeer simpel: Oog use --> Oog pay.

Ik heb helemaal niets tegen de kerk, jij mag geloven wat u gelukkig maakt. Ik heb echter wel iets tegen mensen die het maar normaal vinden dat ik meebetaal voor hun pleziertje.
...euh TomB... heb je echt je standplaats in de US ? Zo ja, "betaal" jij hier dan voor de kerk? Onschuldig vraagje hoor...

Het model in de USA ken ik slechts zeer oppervlakkig, dus "correct me when I'm wrong"... Is het niet zo dat zowat iedereen die een zgn. "kerk" opricht dat kan doen in de US onder een statuut dat hem/haar volledig vrijstelt van belastingen? Is het niet zo dat de kerken in de US in werkelijkheid vaak niet meer of minder zijn dan louter commerciële ventures? Is het niet zo dat de gemiddelde bedienaar van de eredienst (al dan niet in z'n eigen kristallen kathedraal) een groter inkomen heeft dan de gemiddelde manager van een zeer grote onderneming in ons land? Wat van al dat moois vloeit uiteindelijk terug naar de gemeenschap? Is er sprake van enig cultuurpatrimonium van belang dat door een geloofsgemeenschap in stand gehouden wordt?

Om maar eens te illustreren hoe Europa "ook" op dat vlak fors verschilt van het Amerikaanse model. Als je nou nog zou gepleit hebben voor het Duitse model ...