Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland
Vanochtend naar de hoogmis van Kerstmis geweest. Maar weinig volk dat er zat en dat op de hoogmis. De boodschap van de Heer en van de Heilige Kerk komt niet meer aan bij de mensen  .
De pastoor kwam in zijn homilie niet verder dan uit te halen naar keizer augustus. Augustus die niet omkeek naar de armen en zwakken. Los van het feit dat ik Augustus geen slechte keizer vond, is het toch maar triestig dat de pastoor moet in zijn homilie zaken aanhalen van 2000 jaar geleden.
Wil de kerk opnieuw opleven, dan moeten er vlammende toespraken gehouden worden tegen de huidige politiek, tegen de ultra liberale maffia, tegen Reynders en Dewael in plaats van een keizer uit een ver verleden. Geestelijken die durven ingaan tegen het systeem. Geestelijken die pleiten voor Vlaamse autonomie of onafhankelijkheid, geestelijken die durven een sociale strijd voeren.
De Kerk heeft nood aan bezielende figuren als Adolf Daens en Cyriel Verschaeve. Mensen die durven de kar trekken, Daens op sociaal vlak, Verschaeve op nationalistisch vlak.
Beiden moeten een voorbeeld zijn voor ons allen !
Een zalig Kerstfeest aan ieder !
|
Volgens mij zat je in een Roomse kerk en niet in een Vlaamse kerk. Ik verwonder me niet dat de pastoor preekte over keizer Augustus. Dat was een Romein. Jouw 'Vlaamse' kerk wordt vooral bestuurd vanuit Rome, meer in het bijzonder vanuit het Vaticaan. Daar is bvb zoiets als veilige seks nog niet doorgedrongen. Als je een actuele kerk wil, zal je volgens mij allereerst iets aan veilige seks moeten doen.