wat het inkomen van de kamerleden en senatoren betreft, staat inderdaad in de Grondwet dat zij respectievelijk 12000 en 4000 frank ontvangen. U weet echter ook dat de grondwet van het jaar 1831 dateert. Uiteraard werden die bedragen dan in de loop der jaren aangepast aan de index en de levensduurte. Andere beroepen verdienden in 1831 uiteraard ook veel minder dan zij nu verdienen.
Over het gratis-verhaal wil ik hier mijn uitleg herhalen die ik reeds bij het onderwerp openbaar vervoer deed:
Iedereen weet dat als je iets gratis krijgt, de rekening eigenlijk al betaald is. Wie in de supermarkt bij een kratje bier een gratis glas krijgt, weet dat de prijs van het glas reeds in de totaalprijs was berekend. Zo weet iedereen ook dat als de gewestwegen worden heraangelegd, hij daar geen extra factuur voor zal krijgen, omdat de kosten al betaald zijn via de belastingen. En als de straatverlichting voor ons deur 's avonds aanfloept, krijgen we daar op het einde van de maand geen factuur voor. Nee, we doen dat gratis, omdat het al betaald was.
De kern van het debat is dus de vraag wat de overheid doet met de rekening die al betaald is. Het gaat over wat we doen met het belastingsgeld. En ja, sp.a wil dat geld onder meer besteden aan gratis openbaar vervoer. Gratis is dus geen cadeau of een politiek taboe. Het is een onderdeel van sociale herverdeling.
De mensen betalen nu al veel belastingen. sp.a wil de belastingen verminderen, maar wel op een andere manier dan de liberalen. Wij willen het op een sociaal rechtvaardige manier.Neem het voorbeeld van het kijk- en luistergeld. Dat zijn ook belastingen. We hebben die niet procentueel verminderd. Dat zou betekenen dat mensen die zeer hoge lonen hebben daar véél beter van zouden worden dan mensen met lage lonen. sp.a heeft er voor gezorgd dat mensen met een bescheiden inkomen evenveel 'korting' krijgen op de belastingen als mensen met een hoog inkomen. En iedereen weet dat als je 10 euro korting krijgt op een bedrag van 100 euro, dat véél meer 'korting' is dan 10 euro op een bedrag van 1000 euro. Gratis is dus een herverdelingsmechanisme. Iedereen heeft iets aan gratis, maar vooral voor mensen met een bescheiden inkomen is het een hart onder de riem.
|