Komaan Tavek; ge zijt nen intelligente kerel, maar soms doede echt wel hardleers. :s
Bill zegt toch helemaal niet dat 'iedereen maar wat doet'?
Alweer: iedereen die op de Meir rondloopt heeft een redelijk bewust plan voor ogen - gaande van tienermeiskes die hun eerste bh gaan kopen tot midlifecrisiskerels die zichzelf in hippe kleren gaan steken - maar er is geen 1 groot, alles overheersend plan. Er is niet iemand die heeft gezegd: 'en gij zult dat doen, en gij zult dat doen en gij zult dat doen, etc.' Toch zou ik (in tegenstelling tot Rihannon) die gebeurtenis op de Meir niet omschrijven als 'chaos'.
Stel dat ik dat zou bekijken vanop een van de gebouwen van de Meir en ik zie al die mensen maar bewegen en winkels in- en uitlopen, sommigen met pakjes, anderen niet, etc. Zou ik daar een vorm van voorafgaand besliste structuur in ontdekken? Natuurlijk niet, maar het is wel orde, imo. Het verschil tussen ontstane orde enerzijds en gemaakte orde anderzijds. De structuur die ik daarin zal ontdekken, zal maar zijn door te beseffen dat daar mensen rondlopen die, binnen bepaalde normen, hun eigen doelen nastreven.
Beide vormen van interactie bestaan - dat is descriptief, wetenschappelijk en kunde echt niet van onderuit - en ik vind dat je, terecht, de term 'orde' (zoals die in het humane gebied (als je wilt zoek ik het even voor je op) wordt gedefinieerd.)
Op het normatieve vlak zeg ik dat ge beide nodig hebt om vreedzaam te kunnen samenleven.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
|
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 2 januari 2009 om 22:21.
|