Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu
Dat is wat mij betreft een logisch consistente redenering:
Men kan de correctheid van de Bijbel niet toetsen aan de hand van de Bijbel zelf, want dan krijgt men een cirkelredenering. De enige manier om "Sola Scriptura" dus rationeel te verdedigen is om de Bijbel op zichzelf als autoriteit te beschouwen, maar dat heeft inderdaad geen fundament.
Men heeft daarom een externe verificatie nodig en Jan vult dit in met de orthodoxie, de Traditie.
Mijn vraag ging echter waarop die Traditie juist stoelt. Ik kan daar niet veel anders in ontdekken dan slechts een mening die "toevallig" als winnaar uit de bus is gekomen. Het autoriteitsargument verplaats zich dus van een boek naar "een" mening en opnieuw lijken we dus uit te komen bij het intellectueel hoogst onaantrekkelijke fideisme.
|
'n Heel terechte vraag die mijns inziens getuigt van doordenken. Wat u evenwel opwerpt, is niet nieuw maar kwam reeds van bij het begin van het christendom aan bod. Reeds een vroege apologeet als Vincentius van Lerinum werd hiermee geconfronteerd en heeft dit dan ook ruim uitgewerkt. De toetsing van de traditie zelf is gestoeld op twee belangrijke elementen: enerzijds het "semper, ubique, et ab omnibus" in de kerkelijke gemeenschap met anderzijds "in eodem sensu eademque sententia".
Enerzijds is er dus wat de kerkelijke gemeenschap in haar geheel overal en steeds heeft beleden (daarom ook schreef ik enige tijd geleden over de zogenaamde consensus patri die bijzonder belangrijk was in de vroege Kerk, en gesteund is op het geloof - ja, u zult nu eenmaal moeten aannemen dat er geloof aan te pas komt - dat de H. Geest de Kerk nabij is en haar in haar geheel nabij is), en anderzijds dat bij een theologische verduidelijking (d.i. de eerder technisch-theologische verwoording van het geloof) er steeds de toetsing is met wat reeds overgeleverd is. Geen enkele rechtgelovige nieuwe theologische verwoording kan dus in tegenstrijd zijn met wat eerder werd gesteld. Indien dat wel het geval is, behoort het niet tot de traditie en kan bijgevolg door de rechtgelovigen niet anders dan afgewezen worden.