Los bericht bekijken
Oud 2 januari 2009, 23:54   #162
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Ge hebt het niet begrepen en dat is misschien deels mijn fout. Was het onduidelijk verwoord?

Het internet (als netwerk) is een spontane orde omdat het voldoet aan een aantal emergente eigenschappen. Het is niet van bovenaf ontworpen. Er is geen plan uitgestippeld waarin staat hoe het internet er precies zou gaan uitzien. Iedereen deed maar wat. Toch kan ik contact leggen met de webserver waarop, bijvoorbeeld, www.politics.be gehost wordt. Meer zelf, ik kan contact leggen met een andere computer in Yokohama, terwijl dat in feite niets meer dan een neveneffect is. Niemand heeft het internet zo ontworpen opdat die verbinding mogelijk zou zijn. Het is gewoon zo.

Dat was wat ik bedoelde met "mijn weg vinden". Individuele eigenaars van de netwerken mogen doen wat ze willen: hun effect op het internet als een geheel is marginaal en verwaarloosbaar.

En om uw honger te stillen, nog een paar voorbeelden van dingen op het internet met emergente eigenschappen. Wikipedia, bijvoorbeeld. Ondanks het feit dat er (bijna) geen redactie van bovenaf is, ontstaat blijkbaar wel een interessante, ordelijke catalogus gevuld met informatie. Nog een voorbeeld. Flickr. Niemand heeft het ze gevraagd om het te doen, niemand heeft ze gestuurd of betaald, maar als ik foto's wil van een obscuur gebeuren als pakweg de Mermaid Parade (in Coney Island, NY) dan hoef ik dat gewoon in te typen. Wat voor mij verschijnt is een geordend resultaat van menselijk handelen, niet menselijk ontwerp.

Er zijn nog veel andere studies rond de emergente eigenschappen van het internet en aanverwante. Bijvoorbeeld over de zelforganisatie die ontstaat wanneer transactiekosten onder de Coasische vloer zakken. Interessante boel.

Is 't nu goed? Zijn deze vergelijkingen nog steeds infantiel? Ik hoop dat je je tenminste wat vermaakt op je kruistocht. Ik zou niet willen dat je er verbitterd uitkomt.
Tuurlijk. En gij hebt nog nooit van DNS gehoort. Je snapt niet hoe dat internet effectief in mekaar steekt. Wat hierboven staat is schaapachtig geblaat. Internet moet je zien als een onbeschreven boek. Niet meer. Niet minder. Het boek is uitgevonden, de pen is uitgevonden, de taal is. En de communicatie kan beginnen.

Achter je rug wordt het internet 'beheert'. Zelfs in nogal wat landen 'beperkt'.

Om internet als een 'mythisch' voorbeeld te geven zoals jij dat doet, kan enkel betekenen dat je de eenvoud van de techniek niet verstaat. Onwetendheid, en één stap verder is godsdienst eh ?

Ook wiki wordt beheerd. Er is een systeem dat drijft op autoriteiten en mandaten. Denk je van niet ? Dan vis maar eens uit hoe wiki werkt. Geez.

Dat voorbeeld van 't internet is een perfect voorbeeld van hoe je een voorbeeld kan draaien en keren zoals je zelf wil in de naïviteit van een roerei.

Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 2 januari 2009 om 23:56.
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden