Los bericht bekijken
Oud 3 januari 2009, 18:36   #272
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Het is ook de manier waarop je je kleed, hoe je met anderen praat/omgaat, visie op de wereld, eetgewoonten, Etc.

Rechtsregels zijn iets anders. Zij zij universeler en niet gebonden aan een bepaalde cultuur.
Zeg ik niet letterlijk :
Cultuur is ten slotte veel meer dan een liedje zingen of een schilderijtje maken.
unquote
Het is ook hoe je je kleedt, met anderen omgaat enzovoort wat u opnoemt. U geeft mij dus gelijk.
Rechtsregels vormen jammer genoeg wel een deel van de cultuur van een volk. Volkeren die het normaal vinden dat hun vrouwen volledig gesluierd lopen (ik denk aan Afghanistan) zullen die vrouwen dwingen om die sluiers te dragen en hen in een angstcultuur doen leven. Deze angstcultuur is een direct gevolg van de onderdrukking die door “rechtsregels” in stand gehouden wordt. Wat gebeurt er – in dit voorbeeld – met de vrouw die zich niet aan de regels houdt? Zal zij zich vrijuit kunnen ontwikkelen en zodanig bijdragen aan een bredere cultuur van haar volk?
Een volk waar er een cultuur bestaat van openheid, dus een volk waar ieder mens zijn zegje mag doen zonder bang hoeven te zijn dat de rechtsregels door hun wetten vastgelegd, hen bestraffen als ze een bepaalde bewering uiten, zal weinig angst beleven, zijn beschaving anders ontwikkelen en dus een heel andere cultuur beleven dan een volk waar die openheid niet getolereerd wordt.